zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Działająca w Polsce sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych wprowadza opłaty

Działająca w Polsce sieć ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych prowadzona przez firmę GreenWay Polska ogłosiła w poniedziałek, że dotychczas darmowe usługi będą odpłatane. Jeżeli wszystkie prace przygotowawcze przebiegną pomyślnie, cennik zacznie obowiązywać od 7 maja 2018 roku.

Podstawową jednostką rozliczeniową w cenniku GreenWay będą kWh. Koszt jednej kWh dla stałych klientów sieci został określony na 1,89 zł w przypadku ładowania prądem stałym i mocą do 50 kW oraz 1,19 zł kWh przy ładowaniu prądu zmiennego z mocą do 22 kW. Jak tłumaczy spółka stawki te uwzględniają wysokie koszty technologii szybkiego ładowania, utrzymania stacji oraz obsługi klienta, dlatego są wyższe niż koszty ładowania w domu. Warto zwrócić uwagę, że kWh energii elektrycznej wraz kosztami jej dostawy w jednostrefowej standardowej taryfie g11 dla odbiorcy indywidualnego do koszt na poziomie 50- 60 gr.

Jednak prezes GreenWay Rafał Czyżewski zwraca uwagę na przewagę stacji ładowania nad korzystaniem z własnego gniazdka w domu.

Niebagatelne znaczenie ma zdecydowanie krótszy czas ładowania, niż w przypadku ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka w domu – podkreśla Rafał Czyżewski. – Naładowanie akumulatorów na przejechanie 100 km na naszych stacjach zajmuje mniej niż 30 minut, zamiast kilku godzin w przydomowym garażu. Nasze ładowarki są dostępne na trasach i w dogodnie położonych lokalizacjach, takich jak centra handlowe, zatem umożliwiają dłuższe podróże, a GreenWay wciąż się rozbudowuje. Klienci mogą również liczyć na całodobowe wsparcie naszych pracowników, co jest wysoko przez nich oceniane.

GreenWay podkreśla przy tym, ze zaproponowane stawki dla usług szybkiego ładowania są jednymi z najniższych w Europie i plasują się poniżej europejskiej średniej, wynoszącej 2,36 zł / kWh dla szybkiej ładowarki i 1,98zł / kWh dla stacji półszybkiej.

W cenniku GreenWay pojawiła się też dodatkowa pozycja, czyli opłata za minuty przyłączenia do stacji po przekroczeniu pewnego czasu ładowania. Dla ładowania szybkiego prądem stałym naliczana będzie po 45 minutach, a dla ładowania prądem zmiennym – po 180 minutach. Stawka tej opłaty wynosi 0,40 zł za każdą minutę ponad wyznaczony limit. Jej wprowadzenie ma na celu zwiększenie dostępności ładowarek dla kolejnych użytkowników.

– Bardzo zależy nam, aby z naszych stacji ładowania mogło skorzystać jak najwięcej użytkowników aut elektrycznych – wyjaśnia Rafał Czyżewski. – Dlatego chcemy motywować naszych klientów, aby po zakończeniu procesu ładowania udostępnili stanowisko kolejnym kierowcom. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że zdecydowana większość sesji ładowania kończy się przed upływem tego czasu.

Jak wylicza GreenWay przy przyjętych stawkach i typowym sposobie ładowania samochodu elektrycznego, czyli głównie w nocy (70 proc.), przy wykorzystaniu niskich taryf, sporadycznie na stacjach szybkiego ładowania (30 proc.), koszt przejechania 100 km wyniesie 10,9 zł, co jest równoznaczne z 2,4 litrami paliwa. Spółka zaznacza, że usługa szybkiego ładowania jest zwykle uzupełnieniem dla ładowania samochodu w warunkach domowych lub na stacjach wolnego ładowania. Szybkie ładowanie ma miejsce w większości przypadkach jedynie w sytuacji, gdy kierowca chce przejechać dłuższy dystans w ciągu dnia. Spółka zaznacza, że z deklaracji jej klientów wynika, że jedynie 30 proc. potrzeb związanych z ładowaniem ma być w przyszłości zaspokajanych na stacjach publicznych – w tym w części na stacjach szybkich, a w 70 proc. w trakcie postoju samochodu w nocy. Według wyliczeń, przy założeniu ładowania tylko w płatnej sieci i przy średnim zużyciu energii na poziomie 18 kWh/100 km, przejechanie 100 km będzie kosztować 34 zł.

Wprowadzenie cennika planowane jest na 7 maja br. Obecnie trwają ostateczne prace przygotowawcze związane z uruchomieniem rozliczeń.

W tym roku spółka zamierza zainstalować co najmniej 60 kolejnych szybkich stacji ładowania, co oznacza, że ich liczba w całym kraju ma się zbliżyć do 100. Do 2020 roku GreenWay planuje instalacje łącznie 200 stacji ładowania samochodów elektrycznych, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich. W miejscach o zwiększonym zapotrzebowaniu na usługi ładowania zostaną zainstalowane magazyny energii, które skrócą czas oczekiwania na ładowanie, a także zmniejszą obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu. Dzięki temu spółka wspiera realizację celu, jakim jest milion elektrycznych aut na polskich drogach do roku 2025.

Pierwsza ładowarka sieci GreenWay została zainstalowana w Polsce w grudniu 2016 r., we wrześniu 2017 r. działało już ponad 30 stacji. Z informacji spółki wynika, że ma ona zarejestrowanych ok. 1,2 tys. klientów i miesięcznie na jej stacjach odbywa się średni 3-4 tys. ładowań. GreenWay szacuje, że w tej chwili w Polsce jest ok. 1,8 tys. samochodów elektrycznych.


Czytaj również:

GreenWay Polska: Pierwsze ultraszybkie ładowarki na A1 w 2019 roku

W Europie powstanie sieć szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.