Kolejne autobusy elektryczne na ulicach Jaworzna

W ostatnich dniach do floty pojazdów eksploatowanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie dołączyły nowe autobusy elektryczne. Obecnie 40 proc. floty autobusowej Jaworzna stanowią autobusy bezemisyjne.

Pierwszy elektryczny autobus Solaris Urbino electric, został dostarczony do PKM w Jaworznie wiosną 2015 roku. Przewoźnik zdecydował się na dalszy rozwój floty tego typu pojazdów i zamówił 22 autobusy elektryczne. W ramach tego zamówienia spółka kupiła 9 autobusów przegubowych Urbino 18 electric, 9 autobusów 12-metrowych Urbino electric oraz 4 autobusy klasy MIDI Urbino 8,9 electric.

Wszystkie nowe elektrobusy, które w ostatnich dniach wyjechały na ulice Jaworzna, wyposażone są w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie można doładować zarówno na trasie, jak i w zajezdni. Standardowo pojazdy posiadają złącze typu plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni.

Wśród przekazanych autobusów jest premierowy model Solaris Urbino 18 electric – przegubowy autobus bateryjny nowej generacji. Został on wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW i baterie trakcyjne o łącznej pojemności 240kWh. Dzięki zastosowaniu zarówno ładowarek zajezdniowych, jak i ładowarek pantografowych zainstalowanych w mieście, operacyjność autobusów elektrycznych w Jaworznie jest nieograniczona.

Z kolei dziewięć elektrycznych nowych Solarisów Urbino 12, zostało dostarczonych w dwóch wersjach: 2-drzwiowej (6 sztuk) i 3-drzwiowej (3 sztuki). Pojemność pasażerska każdego 12-metrowego autobusu to 75 osób.

Najmniejszymi modelami autobusów elektrycznych dostarczonymi do Jaworzna są cztery Urbino 8,9 LE electric wyposażone w silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie o pojemności 160 kWh. W jego wnętrzu może podróżować 47 osób, w tym 19 na miejscach siedzących. Taki sam model autobusu jeździ już m.in. w austriackim Klagenfurcie, a także w Krakowie czy Ostrołęce. Niebawem tego typu elektryczne Solarisy pojawią się na ulicach Wrześni, Stalowej Woli, a także Brukseli i francuskiego Frontignian.

Przekazanie autobusów w Jaworznie zostało połączone z prezentacją „Centrum E-mobilności” – nowo otwartej zajezdni PKM, która jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Hala wyposażona jest m.in. w ładowarki zajezdniowe, umożliwiające jednoczesne ładowanie aż ośmiu pojazdów.

Dwadzieścia trzy elektryczne pojazdy w naszym taborze to dopiero początek. Plany przedsiębiorstwa zakładają eksploatację docelowo 43 bezemisyjnych autobusów do 2020 roku – powiedział Maciej Zaremba, Rzecznik Prasowy PKM Jaworzno.

Na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem Jaworzno otrzymało 41,4 mln złotych dofinansowania unijnego, środki te pozwoliły pokryć 85 proc. wydatków na nową flotę oraz niezbędną infrastrukturę.


Czytaj również:

Zielona Góra kupi 47 autobusów elektrycznych

Porozumienie NCBR i samorządów: bezemisyjne autobusy dla polskich miast

Autobusy elektryczne. Dlaczego miasta na nie stawiają?