Magazynowanie energii elektrycznej przybiera na ważności wraz ze wzrostem liczby zainstalowanych źródeł energii odnawialnej. Nawet, jeżeli poprzez inteligentne sterowanie różnego rodzaju odnawialnymi elektrowniami w ramach tzw. „wirtualnej elektrowni” możliwe jest zapewnienie stabilnej pracy systemu elektroenergetycznego, elektrownie te nie są w stanie zmagazynować nadmiernie wyprodukowanej energii, szczególnie w czasie, gdy panują optymalne warunki pogodowe do jej produkcji.
Systemy e-car wraz z pełną infrastrukturą oferują możliwość mobilnego magazynowania energii, lepszą sprawność jej użytkowania oraz redukcję lokalnych emisji spalin, zanieczyszczeń i hałasu. W celu realizacji systemu e-car potrzebne jest nie tylko rozwinięcie infrastruktury logistyczno-elektrycznej także infrastruktury komunikacyjnej do wymiany danych między poszczególnymi częściami systemu. Ponadto znaczącą rolę odgrywać będą algorytmy sterowania całym systemem aby nie tylko przynosił on niezawodność i stabilność systemu elektroenergetycznego, ale także niósł za sobą aspekty rentowności tej usługi operatorskiej nowego rodzaju.
Przechowywanie energii elektrycznej staje się coraz ważniejsze, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy nieprzerwanie wzrasta liczba zainstalowanych źródeł energii odnawialnej. Nawet, jeżeli poprzez inteligentne sterowanie różnego rodzaju odnawialnymi elektrowniami (wodnymi, wiatrowymi i słonecznymi) w ramach tzw. „wirtualnej elektrowni” możliwe jest zapewnienie stabilnej pracy systemu elektroenergetycznego, to zarówno elektrownie szczytowo-pompowe, jak i dotychczas zainstalowane baterie nie bądą w stanie zmagazynować nadmiernie wyprodukowanej energii, szczególnie w czasie, gdy panują optymalne warunki do jej produkcji z odnawialnych źródeł. Duże stacjonarne jednostki magazynowania energii elektrycznej posiadające również cechy dynamicznego reagowania na sygnały sterowania z zewnątrz, dają możliwość skutecznej współpracy z systemem energetycznym w warunkach koniecznych. Niemniej jednak powiązane są one z bardzo wysokimi kosztami inwestycyjnymi.
Idea samochodów z napędem elektrycznym, czyli tzw. e-cars, nie jest nowa. Już w 1882 roku Werner-von-Siemens kierował swoim pierwszym e-car ulicami Berlina. Dzięki rozwijającej się w dzisiejszych czasach m.in. technologii telekomunikacyjnej, możliwe jest jednak spojrzenie na wyżej wspomniane nośniki energii z innej perspektywy. Ponadto, użytkowanie samochodów typu e-car niesie za sobą całkowicie nowe perspektywy zmniejszania uzależnienia od importu ropy naftowej, redukcji emisji nie tylko CO2, lecz także lokalnych zanieczyszczeń. Pierwszą i jedną z najważniejszych części systemu e-cars są samochody z napędem elektrycznym, których liczba wyprodukowanych sztuk ciągle wzrasta. Przykładowo, niemiecki rząd zakłada, że liczba elektrycznie zasilanych samochodów wzrośnie do roku 2020 do miliona, a do roku 2030 nawet do 5 milionów sztuk. Aktualnie liczba aut elektrycznych w Niemczech wynosi około 2000 przy całkowitej liczbie wszystkich samochodów w kraju około 46 milionów.
Zgodnie ze statystykami dziennie auto przejeżdża średnio 37km czyli jest w ruchu około 45 minut, co teoretycznie umożliwia zastosowanie e-samochodu do potrzeb systemu energetycznego w ciągu reszty każdej doby. Przy założeniu, iż średnie zużycie energii elektrycznej w e-car wynosi 15kWh/100km, a średni roczny przebieg oscylowałby przy 12.600 km, oznaczałoby to dodatkowe zapotrzebowanie na 88TWh energii elektrycznej do poruszania się 46,5 milionów samochodów (cały sektor transportu prywatnego w Niemczech). Biorąc pod uwagę energię wytwarzaną aktualnie z odnawialnych źródeł (93TWh), (co stanowi 15,1% całkowitej energii wytwarzanej w Niemczech) oznaczałoby to czysto teoretycznie, że 46,5 milionów e-samochodów mogłoby być w 100% zasilanych z odnawialnych źródeł energii elektrycznej, a co za tym idzie – nie emitowałyby jakichkolwiek spalin i redukowałyby emisję CO2.
Systemy e-car wraz z pełną infrastrukturą cechuje lepsza sprawność użytkowania energii elektrycznej, redukcja lokalnych emisji spalin i zanieczyszczeń a także hałasu. Poprzez ładowanie samochodów energią pochodzącą z odnawialnych źródeł energii możliwe jest również bezemisyjne korzystanie z prywatnych środków transportu samochodowego. Jednakże bardzo wysoka cena i mały zasięg samochodów elektrycznych , a także brak publicznych stacji ładowania i central sterowania, sprawia, iż system e-car jest technologią przyszłości, nad którą trwają dzisiaj jeszcze prace naukowe i mają mają miejsce pierwsze pilotażowe wdrożenia pełnego e-mobility system (auta, infrastruktura, systemy zarządzające i sterujące, metody identyfikacji).