Odpowiada Hugh Falkner
Niższa rezystywność miedzi w porównaniu z aluminium (wyższa przewodność elektryczna miedzi 57 MS/m wobec 37 MS/m aluminium) oznacza, że dzięki zastosowaniu miedzianych prętów w wirniku silnika jego rezystancja będzie niższa. Korzyści można ująć w dwojaki sposób:
- Wyższa sprawność przy tych samych wymiarach silnika
- Bardziej zwarta budowa silnika przy tej samej sprawności. Oszczędności kosztów dzięki zmniejszeniu wymiarów pakietu blach i uzwojenia stojana kompensują w przybliżeniu wyższy koszt wirnika.
W zależności od szczegółów konstrukcji silnika wirniki odlewane ciśnieniowo z miedzi przynoszą kombinację następujących dodatkowych korzyści:
- Mniejsza ilość wytwarzanego ciepła, a zatem mniejsze zapotrzebowanie na chłodzenie i towarzyszące temu oszczędności energii i zmniejszenie hałasu.
- Mniejsza ilość wytwarzanego ciepła, a zatem dłuższy okres eksploatacji.
- Możliwa większa częstość rozruchów i zatrzymań dzięki szybszemu przewodzeniu ciepła z prętów wirnika do pierścieni zwierających
- Krótszy pakiet blach (mniejsza długość silnika) umożliwia instalowanie w ograniczonej przestrzeni.
- Wyższa jakość odlewu z mniejszym ryzykiem porowatości.
- Większa odporność na korozję w krytycznych zastosowaniach.
- Niższy całkowity ciężar silnika
Ze strony projektanta silnika konieczne będzie zaprojektowanie na nowo pakietu blach wirnika w celu zmaksymalizowania korzyści wynikających z mniejszych strat w miedzi; potrzebne będą także zmiany w procesie odlewania ciśnieniowego w celu uzyskania wysokiej jakości odlewu. Niezależnie od powyższych zmian konstrukcyjnych, użytkownik nie dostrzeże zmian w eksploatacji silnika.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.copper-rotor.eu