zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Jakiej mocy silnik jest mi potrzebny?

Data

Odpowiada Hugh Falkner (Atkins)

Wszyscy producenci dostarczają siniki w zakresie z typoszeregu o znormalizowanych mocach; projektowanie na zamówienie stosują tylko producenci oryginalnego wyposażenia (OEM) przy dużym wolumenie sprzedaży. Ponieważ projektant musi zawsze zostawiać margines bezpieczeństwa, będzie na wszelki wypadek przyjmował opcję “następna wyższa wielkość”, przy czym kolejni decydenci w łańcuchu zakupów mogą również być skłonni do dodania następnego marginesu bezpieczeństwa. W ten sposób nie trudno o dobór silnika o większej mocy niż potrzebna. Z tego względu silniki są zwykle projektowane ze stałą sprawnością w zakresie 50-100% obciążenia znamionowego i maksymalną sprawnością w pobliżu 75% obciążenia znamionowego.

Przewymiarowanie silników jest często postrzegane jako pewien problem, ale inherentny wzrost sprawności wraz z mocą silnika, w połączeniu z płaską charakterystyką sprawności w zakresie 50-100% obciążenia znamionowego oznacza, że tylko w przypadkach znacznego niedociążenia silnika obniżenie mocy znamionowej daje zauważalny zysk na sprawności.

Ponadto, silniki indukcyjne mogą pracować w krótkich okresach czasu przy obciążeniu 110-115% mocy znamionowej, w obszarze określonym przez tzw. “współczynnik przeciążalności”, jednak sprawność w tym zakresie pracy jest niska, a długotrwała praca w tym obszarze skraca okres użytkowania silnika.

W trakcie pomiarów może się okazać, że pobierana moc jest znacznie mniejsza od mocy znamionowej silnika, ale niekoniecznie musi to oznaczać nieprawidłowy dobór silnika. Dzieje się tak, ponieważ silnik jest zasadniczo dobierany ze względu na potrzebny moment – większy moment zapewnia większe przyspieszenie napędzanego obciążenia przy rozruchu. Obciążenia o większej bezwładności wymagają większej mocy przy rozruchu, która po osiągnięciu przez silnik pełnej prędkości roboczej spada do znacznie niższej wartości.

Jednym z przykładów może być prasa mimośrodowa z kołem zamachowym, której koło zamachowe jest przy dużym prądzie silnika rozpędzane przez długi czas do uzyskania pełnej prędkości, a następnie utrzymanie prędkości do chwili zadziałania prasy wymaga znacznie mniejszego prądu silnika. Należy, zatem zwracać uwagę na to, że silnik powinien być dobierany ze względu na wymagany moment maksymalny, który może być znacznie większy niż wskazuje pojedynczy pomiar prądu.

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno