W dniu 18 września 2015 r Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) wydała zawiadomienie o naruszeniu amerykańskiej ustawy Clean Air Act oskarżając koncern Volkswagen o wyposażenie modeli diesla w oprogramowaniem fałszujące wyniki testów emisyjności. W warunkach rzeczywistych, emisje były 10 do 40 razy wyższe niż mierzone podczas oficjalnych badań.
Około 500 tysięcy aut w USA i ponad 11 milionów samochodów na całym świecie zostało wyposażonych w sfałszowany typ silnika EA189. Tzw “afera Dieselgate” szybko wywołała globalne oburzenie, co doprowadziło do rezygnacji prezesa VW Martina Winterkorna, który został zastąpiony przez Matthiasa Müllera, byłego CEO Porsche oraz doprowadziło do wzbudzenia podejrzeń odnośnie całego sektora motoryzacyjnego.
Większość krajów UE zarządziło dochodzenie przeprowadzone na losowych pojazdach w celu sprawdzenia ich zgodności z normami Euro. Skandal wybuchł w kluczowym momencie dla sektora motoryzacyjnego w UE podczas przyjmowania “testu rzeczywisej emisji spalin z pojazdów” (RDE). Komisja Europejska znalazła się także pod wielkim naciskiem, kiedy media oskarżyły ją o bycie zbyt wymagającym w stosunku do przemysłu samochodowego, będąc świadomymi różnic rzeczywistych emisji od wielu lat.
Seminarium przedstawi możliwe skutki skandalu Volkswagena w sektorze motoryzacyjnym przy przewidywanej ewolucji ram regulacyjnych UE, zwłaszcza w sprawie wymogów emisji spalin (testy RDE). Spodziewa się, że przyszłe normy uwzględnią producentów oryginalnego wyposażenia do dokonania przeglądu technologii układu napędowego w celu osiągnięcia przyszłych celów emisyjnych.
Na przykład, w ramach wysiłków na rzecz odzyskania zaufania konsumentów, Volkswagen już zapowiedział zmiany w kierunku większej liczby modeli elektrycznych w nowej strategii 2025, choć można kwestionować prawdziwość tych intencji.
Ponadto zostanie przeprowadzony przegląd inicjatyw podejmowanych na poziomie globalnym, krajowym i lokalnym w następstwie skandalu do zastąpienia “klasycznych” samochodów przez ekologiczne pojazdy, szczególnie na obszarach miejskich o dużej gęstości. Wśród nich można wymienić Międzynarodowy Sojusz Pojazdów Bezemisyjnych (ZEV Alliance), Konferencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu w Paryżu 2015 (COP21) lub nowego systemu klasyfikowania pojazdów przyjętego przez rząd francuski.
Seminarium znajduje się tutaj: http://www.leonardo-academy.org/course/view.php?id=416