zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

2,2 mld zł na bezemisyjny transport publiczny

Strona główna > Archiwa wpisów > 2,2 mld zł na bezemisyjny transport publiczny

Umowę w sprawie finansowania programu rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego podpisali pod koniec ubiegłego roku Kazimierz Kujda – prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Maciej Chorowski – dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zakłada ona, że NFOŚiGW sfinansuje zakup około tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych.

W programie priorytetowym “Bezemisyjny Transport Publiczny”, który jest załącznikiem do umowy przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego.

Celem programu, który jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBiR (obecnie: 27 sygnatariuszy porozumienia – Miasta Partnerskie). Miasta Partnerskie planują kupno blisko tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w latach 2019-2023 oraz zapewnienie infrastruktury do ich ładowania.

Program jest zgodny z kierunkiem i założeniami przyjętymi przez rząd w dokumentach „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”, „Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce” oraz Krajowymi ramami polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i w znaczącym zakresie przyczynia się do realizacji wytyczonych w nich celów.

Elektromobilność ma ścisły związek z jakością atmosfery. Czyste powietrze to lepsze i dłuższe życie oraz czysty zysk w sensie ekonomicznym. Dlatego priorytetem rządu w 2018 roku będzie skuteczna walka ze smogiem. Rozwijamy technologie i kreujemy wzrost gospodarczy, gdyż chcemy, aby Polska była światowym liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego – powiedział podczas uroczystości podpisania umowy wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego – chodzi o kwotę ponad 2 mld zł – zaangażowane zostaną środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz z NFOŚiGW.

Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą.

Przyjęcie przez Sejm ustawy o elektromobilności oraz podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NBCR to bardzo dobre wiadomości na koniec roku. Po raz pierwszy od ponad 200 lat Polska nie musi gonić innych krajów, lecz sama wyznacza trendy, standardy i kierunki rozwoju. Realizując program bezemisyjnego transportu publicznego, pracując nad stworzeniem nowoczesnego, elektrycznego autobusu dla polskich miast, tworzymy produkt przyszłości. Na razie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 chcemy tę liczbę zwiększyć do 1000 – podsumowała Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Budżet przewidziany na realizację przedsięwzięć – jak wspomniano – wynosi do 2,2 mld zł, w tym dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 mld zł, a dla zwrotnych form dofinansowania – do 1,2 mld zł.


Czytaj również:

Polskie autobusy elektryczne pojadą do Brukseli. Wielkie zamówienie

Kolejne autobusy elektryczne na ulicach Jaworzna

Zielona Góra kupi 47 autobusów elektrycznych

20 kolejnych autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Krakowa

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.