Umowę w sprawie finansowania programu rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego podpisali pod koniec ubiegłego roku Kazimierz Kujda – prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Maciej Chorowski – dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zakłada ona, że NFOŚiGW sfinansuje zakup około tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych.
W programie priorytetowym “Bezemisyjny Transport Publiczny”, który jest załącznikiem do umowy przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego.
Celem programu, który jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBiR (obecnie: 27 sygnatariuszy porozumienia – Miasta Partnerskie). Miasta Partnerskie planują kupno blisko tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w latach 2019-2023 oraz zapewnienie infrastruktury do ich ładowania.
Program jest zgodny z kierunkiem i założeniami przyjętymi przez rząd w dokumentach „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”, „Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce” oraz Krajowymi ramami polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i w znaczącym zakresie przyczynia się do realizacji wytyczonych w nich celów.
Elektromobilność ma ścisły związek z jakością atmosfery. Czyste powietrze to lepsze i dłuższe życie oraz czysty zysk w sensie ekonomicznym. Dlatego priorytetem rządu w 2018 roku będzie skuteczna walka ze smogiem. Rozwijamy technologie i kreujemy wzrost gospodarczy, gdyż chcemy, aby Polska była światowym liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego – powiedział podczas uroczystości podpisania umowy wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego – chodzi o kwotę ponad 2 mld zł – zaangażowane zostaną środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz z NFOŚiGW.
Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą.
Przyjęcie przez Sejm ustawy o elektromobilności oraz podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NBCR to bardzo dobre wiadomości na koniec roku. Po raz pierwszy od ponad 200 lat Polska nie musi gonić innych krajów, lecz sama wyznacza trendy, standardy i kierunki rozwoju. Realizując program bezemisyjnego transportu publicznego, pracując nad stworzeniem nowoczesnego, elektrycznego autobusu dla polskich miast, tworzymy produkt przyszłości. Na razie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 chcemy tę liczbę zwiększyć do 1000 – podsumowała Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.
Budżet przewidziany na realizację przedsięwzięć – jak wspomniano – wynosi do 2,2 mld zł, w tym dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 mld zł, a dla zwrotnych form dofinansowania – do 1,2 mld zł.
Czytaj również:
Polskie autobusy elektryczne pojadą do Brukseli. Wielkie zamówienie
Kolejne autobusy elektryczne na ulicach Jaworzna
Zielona Góra kupi 47 autobusów elektrycznych
20 kolejnych autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Krakowa