Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało listę projektów wybranych do dofinansowania ramach konkursu POIŚ dla działania Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach
Jak czytamy w komunikacie, 13 projektów o wartości 668,120 mln zł, może liczyć na dofinansowanie w łącznej kwocie prawie 460,157 mln zł. Najwięcej środków ma trafić do Krakowa. Krakowski MPK ma otrzymać dofinansowanie w kwocie 109,693 mln zł na zakup 50 autobusów elektrycznych. Do poznańskiego MPK może trafić 90,95 mln zł. Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej z Gdyni na zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań może uzyskać dofinansowanie w kwocie 68,649 mln zł, a Zielona Góra na elektryfikację linii komunikacji miejskiej 30,3 mln zł.
Elektromobilność. Jak zmieniać transport i komunikację, by chronić środowisko?
Na liście pozytywnie ocenionych przez CUPT znalazło się też przedsięwzięcie “Czyste niebo nad Zagłębiem”, w ramach którego Sosnowiec planuje zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania (29,648 mln zł dofinansowania). Dzięki wsparciu z unijnych środków autobusy elektryczne mają trafić też do: Gliwic (26 987 mln zł dofinansowania), Gorzowa Wlkp. (20 826 mln zł), Kędzierzyna-Koźla (4,672 mln zł), Malborka (13,813 mln zł), Opola (13,925 mln zł), Piły (11,131 mln zł), Radomia (19,161 mln zł) i Szczecina (20,404 mln zł). Jak czytamy w Rzeczpospolitej, środki przyznane przez CUPT mogą być ostatnim tak dużym zastrzykiem środków na elektryfikację miejskiego transportu w Polsce.
Transport ciężarowy. Dlaczego zeroemisyjność się opłaci?
Środki z POIŚ to szansa na kontrakty dla dostawców elektrycznych autobusów, wśród który dominuje obecnie Solaris. Dostarczył on już 119 elektrycznych autobusów na polski rynek. Drugą pozycję zajmuje Ursus (68 sztuk), ale jak wskazuje Rzeczpospolita, jego przyszłość jest obecnie mocno niestabilna. Natomiast na trzecim miejscu jest Volvo.