Ruszyła operacyjna działalność spółki ElectroMobility Poland, która została powołana przez grupy energetyczne do rozwijania elektomobilności. Jednym z pierwszych działań, podjętych przez spółkę ma być ogłoszenie konkursu na miejski samochód elektryczny oraz – po jego rozstrzygnięciu – doprowadzenie do powstania jeżdżących prototypów.
ElectroMobility Poland powstała z myślą o motoryzacji przyszłości. Jej celem jest szeroko pojęte stworzenie warunków dla rozwoju systemu elektromobilności w Polsce. Spółka zmierza w kierunku wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki.
– Motoryzacja stoi u progu ogromnych zmian. Samochody stają się podłączonymi do sieci komputerami z dużą liczbą sensorów, mogą już autonomicznie jeździć bez kierowcy i są w coraz większym stopniu zasilane przez silniki elektryczne. Upowszechnianie się technologii i zmniejszające się bariery wejścia to szansa, aby polska motoryzacja znowu zaistniała na mapie Europy. Stworzenie własnych marek i dalszy rozwój sektora produkcji komponentów motoryzacyjnych będą bardzo istotne dla wzrostu gospodarczego. Dlatego nie możemy sobie pozwolić na niepodjęcie próby wejścia do gry – mówi Krzysztof Kowalczyk – Dyrektor Zarządzający ElectroMobility Poland, który jest merytorycznie odpowiedzialny za projekt.
Biorąc pod aktualne trendy motoryzacyjne oraz innowacyjne technologie smart, ElectroMobility Poland planuje wpisać się w światową wizję Internetu Rzeczy (IoT), w której będą królować ekologiczne i powiązane pojazdy – connected cars. ElectroMobility Poland planuje, przy wsparciu polskiego rządu, stworzyć podstawy dla powstania nowego rynku w Polsce i stać się częścią globalnego przemysłu pojazdów elektrycznych.
Spółką ElectroMobility Poland kierują prezes zarządu – Maciej Kość, który odpowiada za kwestie korporacyjne oraz dyrektor zarządzający – Krzysztof Kowalczyk.
Maciej Kość z branżą energetyczną związany od 2011 r. W GK PGE koordynował jako ekspert obszar nadzoru właścicielskiego. Zajmował się m. in. zbywaniem udziałów spółek na GPW, zarządzaniem danymi spółek, ustalaniem celów dla zarządów. Absolwent Wyższej Szkoły Zarządzania.
Natomiast Krzysztof Kowalczyk jest managerem i inwestorem, z udokumentowanymi sukcesami w branży nowoczesnych technologii i startupów technologicznych. Przed dołączeniem do ElectroMobility Poland kierował funduszem VC HardGamma Ventures, który założył w 2010 r. Wcześniej związany z McKinsey&Co oraz Procter&Gamble w USA i Wielkiej Brytanii. Jako Head of Content and Technology wprowadzał portal Lycos Europe na rynek polski. Absolwent Singularity University (Exponential Technologies), Community of European Management Schools CEMS (Master in International Management) oraz Szkoły Głównej Handlowej.
Spółka ElectroMobility Poland została założona przez cztery polskie koncerny energetyczne (PGE Polska Grupa Energetyczna, Enea, Energa oraz Tauron Polska Energia) pod nadzorem Ministerstwa Energii. Każda ze spółek powołujących ElectroMobility Poland objęła po 25 proc. kapitału akcyjnego.
Elektromobilność to jeden z kluczowych projektów w strategii polskiego rządu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Zainicjowane działania mają przynieść krajowej gospodarce korzyści ekonomiczne, społeczne, a także poprawią bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz przyczynią się do zmniejszenia zanieczyszczeń, generowanych przez transport.