zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Dziewięciu finalistów konkursu na karoserię samochodu elektrycznego

Strona główna > Archiwa wpisów > Dziewięciu finalistów konkursu na karoserię samochodu elektrycznego

Data
Tagi

W Warszawie odbyła się prezentacja piętnastu projektów konkursu Electromobility Poland, którego celem jest wyłonienie koncepcji polskiego pojazdu elektrycznego. Jury wybrało dziewięciu finalistów.

Jury konkursu wybierało spośród piętnastu projektów zakwalifikowanych do kolejnego etapu konkursu na karoserię polskiego samochodu elektrycznego.

Projekty oceniane były według pięciu kryteriów: wartości artystycznej, bezpieczeństwa, możliwość wyprodukowania i dopuszczenia do ruchu drogowego. Jednocześnie brano pod uwagę ergonomię, komfort i efektywność energetyczną, a także innowacyjny charakter przyszłego pojazdu.

Do dalszego etapu konkursu wybrano dziewięć projektów, spośród których we wrześniu ma zostać wybranych pięciu laureatów. Zwycięskie koncepcje stanowić będą podstawę do produkcji prototypów. Wśród wybranych projektów są prace: Łukasza Myszyńskiego – JUNIOR, Damiana Woliński – SE1, Sebastiana Nowaka – Be-E, spółki 2sympleks – PIX, Andrzeja Bożka – samochód aglomeracyjny, Mariusza Nadolnego – Ylectron, OneOneLab – Design Studio – LYNX, Mariusza Tomiczka – Concept Curie oraz spółki Soul&Mind – Brand Design – Concept car.

Biorący udział w pracach komisji konkursowej minister energii Krzysztof Tchórzewski podkreślił, że docenia pracę jury, w którym zasiadają fachowcy w swoich dziedzinach, ale dodał jednocześnie, że chce aby w wyborze prototypu uczestniczył szeroki przekrój społeczeństwa np. formie konkursu SMS. Jak zaznaczył chodzi o to, aby ustalić co się najbardziej ludziom się podoba.

Jak przyznaje przewodniczący jury – dr inż. Andrzej Muszyński zadanie jurorów nie należało do najłatwiejszych, bo szukano przede wszystkim świeżych pomysłów.

Kryteria, którymi się kierowaliśmy dotyczyły wartości estetycznych projektu, jego nowatorskiego charakteru, również odwołania się do polskości, ale też innowacyjności, głównie w zakresie form  – wyjaśnia Muszyński.

Wśród finałowych prac znalazły się projekty inspirowane na przykład upierzeniem bociana – jak projekt firmy Soul&Mind, czy wprost nawiązujące do polskiego dorobku naukowego, jak Concept CURIE.

Staramy się czerpać z tego, co mamy w Polsce – we wnętrzu proponujemy odwołania do kolorystyki bursztynu, lnu i drewna dębowego, które są bardzo charakterystyczne dla naszego kraju i tym powinniśmy się chwalić – tłumaczy autor tego projektu Mateusz Tomiczek

Startujący w konkursie podkreślali, że samochód musi budzić dobre emocje. Taki w zamierzeniu jest koncept LYNX.

 W wolnym tłumaczeniu “lynx” oznacza rysia. Dlaczego? Niepokoiło nas, że wszystkie nowe projekty pojazdów elektrycznych są bardzo zimne w odbiorze. Jeśli chcemy zachęcić ludzi do kupna pojazdów elektrycznych, powinniśmy to robić w inny sposób. LYNX został zaprojektowany po to, żeby stał się przyjacielem domu, żeby ludzie zaraz po zakupie nadawali mu imię – mówi Jacek Chrzanowski z OneOneLab Design Studio.

Przed uczestnikami konkursu kolejne zadanie – dopracowanie projektów na podstawie wskazówek, otrzymanych od jurorów. Mają na to czas do połowy września. Wtedy nastąpi rozstrzygnięcie konkursu EMP i wybór laureatów.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych.

Program ma się składać z trzech faz. Pierwsza zakłada, że do 2018 r. zostanie przyjęta ustawa o elektromobilności oraz nastąpi skoncentrowanie finansowania publicznego. Projekt ustawy jest już po konsultacjach publicznych. Druga faza, zaplanowana na lata 2019-2020, zakłada budowę odpowiedniej infrastruktury i komercjalizację badań w tym obszarze. W trzeciej zaś, w latach 2020-2025, zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności wraz ze stopniowym wycofywaniem elementów wsparcia.

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.