W dniu 5 kwietnia 2018 r. podczas targów Motor Show w Poznaniu, omawiano kierunki rozwoju pojazdów elektrycznych w Polsce. Minister Michał Kurtyka podkreślił, że resort od 2 lat konsekwentnie realizuje działania związane z rozwojem elektromobilności.
– Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele, aby w perspektywie 2025 roku po naszych drogach poruszało się milion pojazdów elektrycznych. Mamy świadomość, że okrągłe liczby są pewnym uproszczeniem, kluczowy jest jednak kierunek, który wytyczają – chcemy postawić na nowoczesność w polskim transporcie. Mamy bowiem nadzieję, że dzięki wdrożeniu elektromobilności polskie firmy motoryzacyjne dostaną szansę na dalszy dynamiczny rozwój”- czytamy na stronie internetowej resortu energii.
Kolejnym argumentem jest zmniejszenie emisji spalin w miastach. Transport to obecnie największe źródło emisji CO2 w Unii Europejskiej. Głównym problemem jest transport drogowy, odpowiedzialny za niemal ¾ łącznej emisji z transportu. Rozwiązanie tego problemu będzie wymagało przejścia z silników spalinowych na elektryczny mechanizm napędowy oraz nieustannej redukcji emisji dwutlenku węgla w produkcji energii elektrycznej. Kluczem do wypracowania efektu synergii między sektorem transportowym a sektorem energetycznym są pojazdy z napędem elektrycznym. Więcej na temat czytaj w raporcie – 10 faktów na temat elektromobilności.
Samorządy a elektromobilność
Jak wyjaśnił wiceszef resortu energii podczas panelu “Przyszłość miast to elektromobilność” transportowa rewolucja nie musi być tylko kołowa, może być zarówno szynowa, jak i magnetyczna. Stanowi, więc odpowiedź na potrzeby miast przyszłości. – “Samorządy dostrzegają korzyści wynikające z czystego transportu. Decydując się na zakup autobusów elektrycznych, kierują się głównie potrzebą poprawy jakości powietrza oraz chęcią obniżenia poziomu hałasu. Nie bez znaczenia jest również aspekt wizerunkowy, który odzwierciedla dążenia miast do unowocześnienia się” – zaznaczył. – “Dlatego w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych przyjęliśmy, że do 2028 r. co najmniej 30% autobusów w polskich miastach będzie elektrycznych” – poinformował.
Jak to wygląda w polskich miastach? Polska jest na czwartym miejscu pod względem liczby autobusów na prąd, tuż za Francją. Liderem e-zmian jest Warszawa – tak wynika z raportu analityka rynku elektrycznych pojazdów Stefana Baguette’a. Elektryczne autobusy nie są już tylko niszą. To sygnał, że nie jest źle, jednak do poziomu chińskiego Shenzhen, które jest pierwszym miastem na świecie, gdzie miejskie autobusy są w 100 procentach elektryczne, jeszcze naszym miastom daleko.
ZOBACZ TAKŻE:
Elektromobilność – 10 faktów. Zobacz raport
Elektryczne pojazdy zasilą flotę kolejnych polskich miast
Elektryczne autobusy w Zielonej Górze. Ursus Bus wygrał największy przetarg w Europie