W 2017 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 216 566 z napędem elektrycznym , czyli o 39 proc. więcej niż w roku 2016 r. – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
Wśród zarejestrowanych w ubiegłym roku w UE samochodów z napędem elektrycznym przewagę mają tzw. hybryd plug-in, których przybyło w 2017 roku 115 405 szt., co oznacza wzrost w porównaniu do 2016 roku o 28,9 proc. Samochodów z napędem w pełni elektrycznym w 2017 roku zarejestrowani w UE 97 571 szt. – czyli o 53,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jak wskazują dane ACEA najwięcej pojazdów elektrycznych zarejestrowano w ubiegłym roku w Niemczech (54 617 szt.). Kolejne miejsce w tej klasyfikacji zajmuje Wielka Brytania, gdzie odnotowano rejestrację 47 298 szt. samochodów elektrycznych, a pierwszą trójkę uzupełnia Francja z 36 835 szt.
W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano, według danych ACEA, 1 068 samochodów wyposażonych w napęd elektryczny, co stanowi wzrost o 87,7 proc. w porównaniu do 2016 r. W naszym kraju w 2017 roku sprzedano 585 hybryd plug-in (+44,8 proc. r/r) oraz 439 samochodów całkowicie elektrycznych (+306,5 proc. r/r).
W ubiegłym roku Polska odnotowała jeden z największych przyrostów sprzedaży pojazdów w pełni elektrycznych spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Ten fakt oczywiście cieszy, jednak pamiętajmy, że liczby są nadal niskie, szczególnie w porównaniu z wynikami osiąganymi przez kraje Europy Zachodniej – komentuje Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL. – Nie ma się jednak czemu dziwić. EV są nad Wisłą bardzo drogie, zwłaszcza biorąc pod uwagę zarobki przeciętnego Polaka, a nabywcy samochodów napędzanych energią elektryczną nie mogą liczyć na jakiekolwiek wsparcie ze strony państwa. Oczywiście, uchwalona przez parlament ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest krokiem w dobrym kierunku, jednak to ciągle mało. Zachęt dla klientów zainteresowanych zakupem EV powinno być więcej, inaczej rynek będzie się rozwijał bardzo powoli – podkreśla Jan Wiśniewski.
Dane z Polski zebrał również Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Jednak jak zastrzega związek ze względu na brak staranności w procesie rejestracji i niejednorodność zapisów w danych źródłowych CEPiK, dane rzeczywiste mogą się w pewnym stopniu różnić. Zgodnie danymi PZPM, w 2017 r. zarejestrowano w Polsce 438 samochodów elektrycznych, co stanowi wzrost o ponad 300 proc. rok do roku. Hybryd plug-in przybyło 585 (wzrost o prawie 45 proc.).
Czytaj również:
Kilkanaście projektów prototypu polskiego samochodu elektrycznego
W Europie powstanie sieć szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych
2018 rok przełomowy dla rozwoju elektromobilności w Polsce