zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Autobusy elektryczne. Dlaczego miasta na nie stawiają?

Strona główna > Archiwa wpisów > Autobusy elektryczne. Dlaczego miasta na nie stawiają?

Data
Tagi

W polskich miastach widać “zieloną rewolucję” w transporcie publicznym. Samorządy coraz chętniej wybierają niskoemisyjny transport. Inwestują w nowe autobusy elektryczne i nowe linie tramwajowe – zauważa portal wnp.pl.

I choć taki transport to wciąż pewnego rodzaju nowość – to jednak jest to trend światowy i Polska się także w niego wpisuje. Coraz większa liczba samorządowców kupuje pojazdy o napędzie elektrycznym – mówi w wnp.pl dr Maciej Sokołowski z Instytutu Analiz, Badań i Certyfikacji.

Tego typu inwestycja oznacza też konieczność przebudowy istniejącej infrastruktury. I jak zaznacza Adrian Furgalski z zespołu doradczego TOR, ze względu na to, że produkcja pojazdów z napędem elektrycznym wciąż nie jest masowa, mają one bardzo wysoką cenę. Niemniej w dłuższej perspektywie będzie się to miastom opłacać. W zależności od modelu i stopnia wykorzystania roczna oszczędność z tytułu użytkowania autobusu hybrydowego lub elektrycznego stanowi od 1/3 do połowy kosztów autobusu spalinowego – czytamy na stronie wnp.pl. Dodatkowo tego typu zasilanie zmniejsza smog w zakorkowanych metropoliach.

Przy zakupie elektrycznych autobusów samorządy mogą liczyć na duże wsparcie unijne. W ramach różnych unijnych programów czekają na nie spore pieniądze, liczone w miliardach euro.

200 mln złotych – to kwota z  Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakup nowych autobusów elektrycznych, szkolenia kierowców, modernizacja lub budowa stacji ładowania – to przedsięwzięcia, które zostaną dofinansowane przez NFOŚGW. Nabór wniosków rozpocznie się 4 września.

Które z polskich miast już teraz mogą się pochwalić ekologicznym zasilaniem autobusów?

Przykładowo w sierpniu MPK w Krakowie zaprezentowało 20 nowych autobusów elektrycznych. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub przez złącze typu plug-in podczas przebywania na terenie zajezdni.

Poza tym tego typu autobusy jeżdżą m.in. po ulicach. Inowrocławia, Warszawy, Lublina i Jaworzna. Według planów resortu rozwoju do 2021 roku po polskich drogach ma jeździć około tysiąca elektrycznych autobusów i zdaniem ekspertów to są realne założenia.

Czytaj więcej:  Elektryczne autobusy z Polski trafią do Rumunii

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.