Wyeksploatowane akumulatory elektrycznych autobusów trafiają do domów jako magazyny energii
W ramach współpracy Stena Property i BatteryLoop, wycofane baterie z autobusów elektrycznych Volvo są wykorzystywane do magazynowania energii z OZE dla kompleksu mieszkaniowego Fyrklövern w Göteborgu, co wyznacza ważny krok w rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym i elektromobilności w Szwecji. Ponowne wykorzystane baterii będzie możliwe dzięki energii z paneli fotowoltaicznych, zamontowanych na dachach budynków. Jak podkreśla Volvo Buses, celem spółki jest stworzenie czystego, cichego i wydajnego transportu publicznego, ponowne wykorzystanie baterii z autobusów pozwala lepiej zagospodarować zasoby przy jednoczesnym zmniejszeniu oddziaływania na klimat.
Polska liderem sektora baterii i akumulatorów w przyszłości?
Elektromobilność tworzyć ma nowe systemy biznesowe o zamkniętym obiegu, na co zwracają uwagę zarówno przedstawiciele Volvo jak i Stena. Ponowne wykorzystanie baterii z autobusów elektrycznych we współpracy ze Stena Property i Stena Recycling to już druga tego typu inicjatywa Volvo Buses. Producent zelektryfikowanych autobusów wdraża podobny projekt wspólnie z kilkoma partnerami w dzielnicy mieszkaniowej Viva w Göteborgu. W spółdzielni mieszkaniowej Viva energia z paneli słonecznych zamontowanych na dachach budynków mieszkalnych przechowywana jest w akumulatorach, które wcześniej zasilały elektryczne autobusy. Magazynowanie energii pomaga pomniejszać szczytowe wartości zużycia energii w obiekcie, a także służy do przechowywania lub sprzedaży nadwyżki energii słonecznej.
Magazyny energii i ich znaczenie dla przemysłu
Energia może także zostać odkupiona od krajowych dostawców i magazynowana w celu przyszłego jej użycia. Podejście takie poprawia to efektywność systemu energetycznego spółdzielni Viva oraz sieci energetycznej miasta Göteborg.