Reprezentanci branży elektromobilności dyskutowali nad propozycjami zmian prawnych sprzyjających rozwojowi zeroemisyjnego transportu w Polsce
W spotkaniu konsultacyjnym „Białej Księgi Elektromobilności” udział wzięli przedstawiciele GDDKiA, UDT, KPRM, Ministerstw Klimatu, Rozwoju, Finansów i Aktywów Państwowych, a także samorządowcy z całej Polski.
Polska miedź napędza elektromobilność
Celem „Białej Księgi Elektromobilności” jest identyfikacja i usunięcie barier stojących na drodze swobodnemu rozwojowi zrównoważonego transportu w Polsce oraz wypracowanie propozycji odpowiednich zmian legislacyjnych. Na spotkaniu konsultacyjnym, które odbyło się w Centrum Nowej Mobilności w Warszawie, dotychczasową pracę podsumowały cztery grupy robocze powołane w ramach projektu: ds. Podatków i Taryf, ds. Infrastruktury Ogólnodostępnej, ds. Infrastruktury Budynkowej oraz ds. Wsparcia Samorządów. Spotkanie posłużyło jako platforma wymiany wiedzy dotyczącej zidentyfikowanych barier rozwoju rynku, jak i rozwiązań, których wdrożenie proponują inicjatorzy w ramach projektu „Biała Księga Elektromobilności”. Przedstawiciele branży, samorządów i administracji rządowej dyskutowali, jak te rozwiązania dodatkowo ulepszyć i wzbogacić o głos szeroko reprezentowanego środowiska, regulatorów i podmiotów odpowiedzialnych za egzekwowanie regulacji. Jak zaznacza przy tej okazji Rafał Czaja, Prezes Stowarzyszenia na rzecz efektywności im. prof. Krzysztofa Żmijewskiego, musimy zwrócić uwagę, że elektromobilność (w sensie produkcji pojazdów) nie powinna oznaczać wyłącznie produkcji nowych aut elektrycznych, ale patrząc efektywnie na gospodarkę, także wykorzystywanie tzw. eko-konwersji pojazdów. Eko-konwersja umożliwia bowiem wprowadzenie elektrycznego napędu do używanego spalinowego pojazdu z wykorzystaniem w większości elementów istniejącego pojazdu. Wydaje się niezwykle zasadnym wprowadzenie eko-konwersji jako jednego z rozwiązań do “Białej Księgi Elektromobilności”, tym bardziej, że wpisuje się ona w wyzwania dot. gospodarki obiegu zamkniętego.
Elektromobilność. Jak zmieniać transport i komunikację, by chronić środowisko?
Jak zaznaczył Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA uczestnicy spotkania podkreślili, że obecność reprezentantów resortów podczas spotkania wniosła cenny wkład w dyskusję, a w niektórych wypadkach nakierowując myślenie na nowe możliwości rozstrzygnięcia wybranych problemów, które znajdą swoje miejsce w „Białej Księgi”.