Udostępniona przez Energę w Trójmieście sieć ładowania pojazdów z napędem elektrycznym składa się już z sześciu terminali. Cztery z nich pozwalają na szybkie ładowanie, czyli uzupełnienie 80 proc. baterii w czasie krótszym niż pół godziny. Na pozostałych dwóch ładowanie zajmuje od dwóch do czterech godzin. Sieć jest publicznie dostępna, a za korzystanie z ładowarek Energa nie pobiera na razie żadnych opłat.
Nowo otwarty szybki terminal pozwala ładować wszystkie dostępne na rynku modele aut elektrycznych. Dzięki jego uruchomieniu, punkt ładowania pod kompleksem biurowym Olivia Business Centre w Gdańsku, stał się pierwszym w Polsce punktem ładowania, na który składają się dwa szybkie terminale. Dzięki temu, że możliwe jest tam także półszybkie ładowanie, z punktu przy OBC mogą korzystać trzy auta jednocześnie. Oprócz tego Energa uruchomiła w Trójmieście jeszcze dwa szybkie i dwa półszybkie punkty ładowania. Terminale te znajdują na stacjach Lotos w Gdańsku i Gdyni oraz przed urzędami miasta Sopotu i Gdańska.
Nowe stanowisko umożliwia ładowanie praktycznie wszystkich pojazdów elektrycznych dostępnych obecnie na rynku. Terminal pozwala na jednoczesne ładowanie dwóch pojazdów, przy czym jeden z nich musi ładować się szybko prądem stałym, a drugi wolniej prądem zmiennym. W przypadku podłączenia dwóch samochodów do złącz prądu stałego, ładowanie będzie odbywało się jedno po drugim, w kolejności podłączenia.
Wszystkie informacje dotyczące sposobu rozpoczęcia ładowania użytkownik znajdzie na wyświetlaczu terminala. Na parkingu przed terminalem wydzielone zostały trzy miejsca parkingowe przeznaczone do ładowania samochodów elektrycznych.
Sieć ładowania aut elektrycznych została uruchomiona przez należącą do Grupy Energa spółkę Enspirion, która od czterech lat prowadzi prace badawczo-rozwojowe w obszarze elektrycznej mobilności. Jedynym warunkiem korzystania z terminali jest wyrobienie karty identyfikacyjnej, którą można zamówić poprzez stronę emobility.pl. Dzięki niej firma analizuje sposób korzystania z punktów ładowania. Dane wskazują m.in. w jaki sposób rozwijać sieć. Karta umożliwi w przyszłości także dokonywanie płatności za ładowanie auta.
Dotychczasowe działania podjęte przez Enspirion objęły budowę pilotażowej sieci punktów ładowania, organizację floty EV, testowanie systemu IT umożliwiającego zdalne zarządzanie terminalami oraz badania behawioralne. Firma jako pierwsza w Polsce przeprowadziła kompleksowe badania polskich użytkowników aut elektrycznych. W ciągu trzech ostatnich lat Enspirion udostępnił ponad pół tysiącu użytkowników flotę dziesięciu aut elektrycznych i wykreował w ten sposób grupę konsumentów, która w naturalnych warunkach dopiero pojawi się na rynku. W czasie badań użytkownicy przejechali blisko 400 tys. km, a firma zebrała dane, które pozwalają jej na dalsze rozwijanie wybranych modeli biznesowych.