Opracowywana strategia ma umożliwić m.in. pozyskiwanie unijnych funduszy na nowoczesne rozwiązania technologiczne
Jak poinformował PAP Wiceminister klimatu, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii Ireneusz Zyska, resort jest w trakcie przygotowania dokumentu strategicznego pt. “Polska Strategia Wodorowa”.
Wodór i OZE. Zastosowanie i jego wpływ na środowisko oraz gospodarkę
Dzięki temu będziemy mieli szansę jako kraj na skorzystanie m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w nowej perspektywie budżetowej na nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jeżeli Komisja Europejska będzie widziała polską aktywność w tym obszarze m.in. poprzez opracowywanie długofalowej polityki, to łatwiej będzie nam przygotować później konkretne programy sektorowe. Jak zaznaczył minister, programy te mogłyby być wdrażane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, oraz inne instytucje finansujące i banki komercyjne. Wodór w polskiej gospodarce będzie wykorzystywany w transporcie kołowym i kolejowym, przemyśle i jako tzw. magazyn energii, a Polska mogłaby produkować “zielony” wodór, który będzie pochodził z odnawialnych źródeł energii (np. farmy morskie). O takiej możliwości, tj. produkcji wodoru z farm wiatrowych mówił już podczas ubiegłorocznego Forum Transformacji Energetycznej Józef Węgrecki – członek zarządu PKN Orlen. Przedstawiciel zarządu PKN Orlen, deklarował także, że budowa pierwszych stacji tankowania pojazdów na wodór ruszyć może w Polsce najpóźniej w 2021 roku. PKN Orlen, prowadzi prace badawczo-rozwojowe w zakresie produkcji wodoru dużej czystości (99,99 procent wodoru), jaki może być stosowany w ogniwach paliwowych. Jak zaznacza dr Grzegorz Maśloch, członek rady programowej Stowarzyszenia na rzecz efektywności im. prof Krzysztofa Żmijewskiego, krajem który już “postawił” na wodór jest Korea Południowa. Kraj koncentrować ma się na gospodarce wodorowej, od samochodów po inteligentne miasta. Południowokoreańskie firmy na czele z Hyundai, zaczęły zmierzać w kierunku stworzenia “społeczeństwa napędzanego wodorem” (ang. hydrogen-fueled society).
Droga droga do samochodów wodorowych w Polsce
Wodór jako paliwo do pojazdów ma wiele zalet przede wszystkim ze względów środowiskowych. Jego praktycznie nieograniczone zasoby oraz możliwość pozyskiwania z różnych źródeł jest niewątpliwie korzystne, jednak już dzisiaj należy odpowiedzieć na wyzwania rodzącego się sektora wodorowego w tym m.in koszty wytwarzania. Obecnie wytwarzanie energii z wodoru jest drogie, choć ten koszt jak podaje MAE ma spaść o 30 procent do 2030 roku dzięki spadkowi cen energii ze źródeł odnawialnych z jednej strony i rozwojowi produkcji wodoru z drugiej. MAE przekonuje, że polityka wodorowa wymaga daleko idącej koordynacji w celu przyspieszenia rozwoju branży, więc zalecana jest odpowiednia strategia rządowa.