Nowoczesne technologie pozwolą dotrzeć do nowych surowców, które skrywa polska ziemia. Trzeba jednak mieć dokładną mapę ich rozlokowania. Takie wnioski płyną z debaty “Coraz większe zapotrzebowanie na surowce a przyszłość energetyki i gospodarki w kontekście wyzwań związanych z ekologią” zorganizowanej przez “Rzeczpospolitą” 28 września br.
Jak czytamy na stronie rp.pl polityka surowcowa oraz wydobycie surowców w Polsce w dużym stopniu zależą od cen energii. – Dzisiaj na świecie opłaca się eksploatować głębokie, wysokoprocentowe złoża – podkreślił prof. dr hab. Stanisław Speczik z Instytutu Geochemii, Mineralogii i Petrologii, dyrektor generalny Miedzi Copper Corporation. Uważa on, że Polska stanęła przed wielką szansą, ponieważ posiadamy perspektywiczne złoża.
Zobacz także: Boom na auta elektryczne to dobra wiadomość dla miedzi
Speczik reprezentuje kanadyjską firmę, która w ostatnich pięciu latach odkryła trzy złoża miedzi. Pomimo że złoża te są na dużej głębokości, 1500–2000 m, to dzięki rozwojowi technologii – (nowoczesnym metodom klimatyzacji, chłodzenia, składowania odpadów, itp.) oraz nowoczesnym maszynom napędzanym na prąd – możliwa jest eksploatacja takich złóż. Wybudowanie nowoczesnej kopalni kosztuje o 1 mld dol. więcej niż standardowo. Jednak taka inwestycja szybciej się zwraca, ponieważ pozwala wydobywać surowiec po dużo niższych kosztach z trudno dostępnych złóż– czytamy na rp.pl.
Elektromobilność a miedź
W dyskusji pojawił się też wątek elektormobilności i rozwoju aut elektrycznych. To ma wpływ na ceny miedzi na światowych rynkach.
Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych przypomniał, że ceny miedzi na giełdzie w Londynie wzrastają z tygodnia na tydzień. – Tak długiego okresu wzrostu nie obserwowaliśmy na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat – mówił.
Miedź jest surowcem niezbędnym do budowy samochodu hybrydowego i elektrycznego. Trzy–pięć razy więcej miedzi jest potrzebne do zbudowania silnika elektrycznego w porównaniu ze spalinowym. – Silnik hybrydowy to ok. 50 kg miedzi, elektryczny nawet 80 kg – podał Mazur.
Zobacz także: 10 faktów na temat elektromobilności. Zobacz raport