W poniedziałek 12 lutego 2018 r. odbyło się kolejne spotkanie EU Battery Alliance, podczas którego przedstawiciele państw członkowskich UE rozmawiali na temat możliwości zacieśnienia współpracy w zakresie rozwoju europejskiego rynku produkcji baterii do samochodów elektrycznych.
W październiku 2017 r. Komisja Europejska zorganizowała w Brukseli pierwsze spotkanie z przedstawicielami branż: motoryzacyjnej, chemicznej oraz inżynieryjnej – EU Battery Alliance. Celem rozmów było zainicjowanie rozwoju produkcji ogniw i baterii w Europie.
Działanie to zakłada powołanie konsorcjum zajmującego się budową tego typu urządzeń. Pomocne w realizacji założeń mają być takie dokumenty, jak plan strategiczny oraz mapa drogowa, których opracowanie i wejście w życie przewidziano na rok 2018. Komisja Europejska planuje przeznaczyć na rozwój europejskiej technologii baterii w sumie 2,2 mld euro. KE postrzega bowiem produkcję baterii na poziomie Unii Europejskiej jako strategiczny cel i jest przekonana, że kluczowe decyzje biznesowe w tej kwestii muszą zostać podjęta szybko.
Podczas poniedziałkowego spotkania uczestników European Battery Alliance dyskutowano nad wspólnymi projektami w zakresie baterii do samochodów elektrycznych. Jak powiedział po spotkaniu wiceprzewodniczący KE Marosz Szefczovicz, są już pierwsze projekty potencjalnych konsorcjów mających działać w tym obszarze.
W spotkaniu brał udział również wiceminister energii Michał Kurtyka, według którego upowszechnienie elektromobilności w Polsce i UE wymaga zarówno dalszych działań o charakterze legislacyjnym, jak i konsekwentnego zacieśniania międzynarodowej współpracy gospodarczej pomiędzy państwami członkowskim.
Kurtyka zaznaczył także, że Polska ma potencjał do tego, żeby zająć istotne miejsce w łańcuchu dostaw dla europejskiego sektora produkcji baterii.
Polskie uczelnie wyższe prowadzą liczne badania dotyczące konwersji energii i elektrochemii stosowanej. Pozwalają one na opracowanie nowych technologii akumulatorów oraz produkcji ogniw – mówił.
Zauważył również, że nasz kraj dysponuje zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój tego sektora.
W Polsce działają już firmy, które wytwarzają akumulatory jako produkt końcowy. Z rozwiązań tych korzystają nie tylko rodzimi producenci, ale i zagraniczne marki – wyjaśnił.
Wiceszef resortu energii dodał, że Ministerstwo Energii utworzyło grupę roboczą, której zadaniem jest zintensyfikowanie prac nad bardziej efektywnymi metodami magazynowania energii w pojazdach i stworzenie polskiej technologii w tym zakresie.
Czytaj również:
ACEA: W 2017 r. w UE zarejestrowano prawie 217 tys. samochodów elektrycznych
Kilkanaście projektów prototypu polskiego samochodu elektrycznego
Największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych powstanie w Polsce