W ubiegłym tygodniu siedem polskich jednostek naukowych powołało konsorcjum Pol-Stor-En, którego zamierza prowadzić badania nad magazynami energii elektrycznej, w szczególności nad bateriami do samochodów elektrycznych.
W skład konsorcjum Pol-Stor-En wchodzą: Akademia Górniczo-Hutnicza, Instytut Metali Nieżelaznych, Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Warszawski. Jego głównym celem jest zwiększenie potencjału naukowego dla rozwoju magazynowania energii oraz współpraca z przemysłem, której głównym zadaniem będzie opracowywanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie.
Aby stanąć do technologicznego wyścigu z innymi państwami w obszarze elektromobilności, wszyscy musimy współpracować – zarówno decydenci, naukowcy, jak i biznesmeni – skomentował minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Szef resortu energii podkreślił jednocześnie, że zawiązanie Pol-Stor-En wpisuje się w założenia opracowanych w ME dokumentów strategicznych, takich jak Plan Rozwoju Elektromobilności i Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych. Jest to również działanie komplementarne z projektami unijnymi.
Wiceminister Michał Kurtyka zwrócił uwagę, że Komisja Europejska niedawno powołała inicjatywę pod nazwą EU Battery Alliance, której celem jest stworzenie konkurencyjnego łańcucha wartości i produkcja ogniw do baterii na terenie Europy.
Dzisiejsza umowa to przykład na to, że Polska może brać aktywny udział w tym projekcie i jest gotowa do współpracy na rzecz rozwoju technologii magazynowania energii i budowy w Europie silnej branży produkcji baterii do samochodów elektrycznych – powiedział.
Zaznaczył, że dysponujemy również zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój tego sektora.
Wiceszef resortu energii zwrócił też uwagę, że obecnie w Europie mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, w której wiele instytutów, firm badawczo-rozwojowych, a także uniwersytetów, prowadzi liczne badania nad komponentami do baterii, często ich ze sobą nie konsultując.
Niezbędne jest zatem połączenie sił i wypracowanie kompleksowego produktu, który będzie mógł być wykorzystany przez przemysł. Współpraca konsorcjum naukowo-badawczego Pol-Stor-En z biznesem zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu, a tym samym komercjalizację wyników prac – uzasadnił.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz podkreśliła natomiast, że elektromobilność to światowy trend, a Polska chce być jednym z europejskich liderów w tej branży. W jej ocenie zawiązanie polskiego konsorcjum naukowego, które będzie pracować nad stworzeniem polskiej baterii do pojazdów elektrycznych, przybliża nas do osiągnięcia tego celu.
Czytaj również:
Państwa UE chcą rozwijać produkcję baterii do samochodów elektrycznych
Największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych powstanie w Polsce