Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie rozpoczynają budowę lekkiego, terenowego motocykla elektrycznego. Zespół E-moto AGH w lipcu tego roku wystartuje w zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie. Zmierzy się z drużynami z uczelni z całego świata rywalizując między innymi na specjalnym torze off-road.
W ocenie konstruktorów elektrycznego motocykla największym jego będzie napęd. Specjalne baterie oraz silnik o mocy 8 kW, umieszczony w tylnym kole, pozwolą uzyskać prędkość do 120km/h. Dodatkowym atutem będzie wbudowany komputer pokładowy wyświetlający parametry jazdy oraz stan baterii. Poza tym studenci planują wyposażyć pojazd w testowane na AGH superkondensatory umożliwiające magazynowanie energii podczas hamowania.
Prace nad jednośladem trwają równocześnie w trzech kołach naukowych. Projekt koordynowany jest przez Studenckie Koło Naukowe Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Przedsięwzięcie wspierane jest przez studentów z Koła Naukowego Hydrogenium, którzy opracowują specjalne baterie litowe oraz przez członków Koła Naukowego Telephoners, którzy konstruują system do rejestracji parametrów pojazdu. Jak podkreślają pomysłodawcy motocykl elektryczny ma być odpowiedzią na problem zanieczyszczenia powietrza. Zastosowanie alternatywnego źródła energii do zasilania napędu daje przewagę nad pojazdami z silnikiem spalinowym, eliminując również hałas towarzyszący jego pracy.
Prace nad pojazdem przechodzą obecnie z fazy projektowania w fazę konstruowania.