Wraz z końcem 2018 roku liczba kilometrów pokonanych przez elektryczne autobusy marki Solaris przekroczyła 10 milionów. Urbino electric oferują te same możliwości operacyjne co autobusy spalinowe, nie emitując przy tym szkodliwych spalin i pozostając najbardziej przyjaznymi środowisku autobusami.
Autobusy elektryczne firmy Solaris przejechały już ponad 10 milionów kilometrów od momentu premiery pierwszego bateryjnego Urbino w 2011 roku. Tak naprawdę jednak przygoda z elektromobilnością producenta zaczęła się już podczas pracy nad pierwszym trolejbusem Solaris Trollino. Ewolucja elektrycznych napędów od napędu trolejbusowego, poprzez hybrydowy, a w końcu napędzany wyłącznie energią pochodzącą z baterii, została zwieńczona uznaniem ekspertów branżowych i nagrodą dla najlepszego autobusu roku 2017 – Bus of the Year.
CZYTAJ: Transport ciężarowy. Dlaczego zeroemisyjność się opłaci?
Solaris dostarczył lub zebrał już zamówienia na blisko 400 pojazdów elektrycznych, a w roku 2017 uplasował się pod tym względem na pierwszej pozycji w Europie, wypełniając 18% rynku. Paręset elektrycznych Urbino już dziś przemierza drogi 16 państw i 38 europejskich miast. Radzą sobie doskonale zarówno w surowym chłodzie państw Skandynawii, jak i w skąpanej w słońcu Barcelonie. Rekordzistą jeśli chodzi o przebyte kilometry jest 12-metrowy autobus w Jaworznie, który na swoim koncie ma już prawie 250 tysięcy kilometrów. Ładowane pantografowo pojazdy tego operatora potrafią przejechać nawet 12 tysięcy kilometrów w miesiącu.
CZYTAJ RAPORT: Zmniejszenie emisji CO2 w transporcie drogowym. Jaka jest przyszłość aut ciężarowych?
Od momentu podpisania pierwszego kontraktu w 2012 roku Solaris nieustannie pracuje nad rozwiązaniami technicznymi autobusów elektrycznych. Znacznie wzbogaciło się portfolio firmy, jeśli chodzi o oferowane długości pojazdów, pojemności baterii i sposoby ładowania, a także rodzaje napędu i rozwiązania w układach ogrzewania i klimatyzacji. Solaris ofertuje swoim klientom także kompleksowe prowadzenie inwestycji, obejmujące nie tylko dostawę autobusów i systemów ładowania, ale także zapewniające przygotowanie ich instalacji łącznie z pracami budowlanymi. Co więcej, inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy opracowali system zdalnej diagnozy autobusów elektrycznych eSConnect, który pozwoli zwiększyć możliwości operacyjne i serwisowe Urbino electric dzięki znacznej ilości danych gromadzonych przez pojazdy w ruchu miejskim.
Choć technologia napędu elektrycznego jest niemłoda, dla wielu miast i operatorów transportu wciąż jest nowym i zaawansowanym rozwiązaniem. Aby umożliwić klientom przygotowanie się do elektryfikacji komunikacji miejskiej, Solaris przeprowadza na ich życzenie indywidualne studia wykonalności. Analiza taka pozwala odnaleźć optymalne rozwiązania w zakresie m.in. infrastruktury i wyposażenia pojazdu dla danych ośrodków miejskich i konkretnych linii autobusowych. Potrzeby mogą się diametralnie różnić w zależności od temperatury panującej w danym mieście, ale także średniej prędkości, liczby przystanków obłożenia linii czy topografii terenu. Cel jest jeden: autobus powinien być operacyjny zawsze wtedy, kiedy potrzebuje tego klient.
CZYTAJ TAKŻE: Elektromobilność. Jak zmieniać transport i komunikację, by chronić środowisko?
Doświadczenie zebrane podczas podróży każdego Urbino electric pozwoliło wypracować autobus produkowany seryjnie, który swoimi możliwościami jest w stanie zastąpić w ruchu miejskim pojazd spalinowy. Takie też są prawa rynku, w którym coraz większy udział mają pojazdy wykorzystujące napędy alternatywne, w szczególności dotyczy to autobusów miejskich. Prognozy eksperckie wskazują, że w roku 2030 w Europie napęd elektryczny znajdzie się w niemal połowie nowych autobusów, zaś silniki spalinowe będą zamontowane w zaledwie 7%. Autobusy elektryczne są znacznie bardziej ekonomiczne w eksploatacji, nie generują hałasu oraz szkodliwych emisji i to w nich Solaris upatruje przyszłość transportu miejskiego, coraz bardziej wzmacniając ten segment produkcji.
ZOBACZ TAKŻE:
Elektromobilność w Polsce. Autobusy napędzają rozwój