Kluczowe czynniki warunkujące możliwość wykonania celu OZE w transporcie były przedmiotem posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Górnictwa i Energii w dniu 11 kwietnia z udziałem dyrektora Departamentu Energii Odnawialnej i Rozproszonej, Ministerstwa Energii – Piotra Czopka.
Podczas posiedzenia przedstawiciel Ministerstwa Energi omówił m.in. poziom wykorzystania energii elektrycznej w transporcie, poziom konsumpcji paliw ciekłych, wykorzystanie technologii alternatywnych, a także działania w zakresie OZE w transporcie do 2030 r. (REDI i REDII).
W kontekście poziomu wykorzystania energii elektrycznej w transporcie wskazano, że średnia UE wynosi 1,30% i obecnie zaledwie trzy kraje UE przekraczają 4%, pozostałe poniżej – 2%. Polska na tym tle jest poniżej poziomu średniego tj, udział ten stanowi 1,16%.
Ważnym podkreślenia jest fakt, że tylko nieznaczna część celu OZE na rok 2020 (10%) będzie mogła być realizowana za pomocą energii elektrycznej z OZE stosowanej
w transporcie.
Transport ciężarowy i zmniejszenie emisji spalin. Dlaczego się to opłaci?
Proponowane działania Ministerstwa w zakresie OZE w transporcie do 2030 r. obejmują poniższe etapy:
- Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (m.in. określenie poziomów NCW do roku 2024; określenie poziomu opłaty zastępczej oraz współczynnika redukcyjnego do roku 2020; rozpoczęcie produkcji coHVO w krajowych rafineriach)
- Przedłożenie proponowanych rozwiązań ustawowych na posiedzenie KERM.
- Współpraca pomiędzy: – Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwem Rozwoju i Inwestycji oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych