Włoska firma transportowa, ATM Milano – do końca 2030 roku chce całkowicie zlikwidować autobusy z silnikami diesla na rzecz napędzanych elektrycznie. Kluczowym momentem był przetarg na zaopatrzenie do 250 autobusów elektrycznych.
Proces dostarczenia pierwszych 40 autobusów ma się rozpocząć w czerwcu 2020 roku. Solaris, po zrealizowaniu całego przedsięwzięcia, z pewnością zostanie liderem w Europie pod względem pozyskanych zamówień na autobusy elektryczne – to największy kontrakt dotyczący pojazdów elektrycznych w Europie. Łączna wartość umowy ramowej może wynieść ponad 192 mln euro.
Autobusy, w które chce zainwestować Mediolan, to czołowy produkt polskiego producenta – Urbino 12 electric. Model ten można dostrzec na ulicach kilkudziesięciu europejskich miast w 17 państwach Europy. Autobus elektryczny Urbino, o długości 12 m, będzie wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 240 kWh.
Uzupełnienie w nich energii będzie możliwe dzięki tzw. pantografowi odwróconemu, czyli urządzeniu, które będzie obniżało się z masztu ładowarki na autobus, a także na zajezdni poprzez klasyczną wtyczkę. Z kolei jednostką napędową autobusów elektrycznych będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o łącznej mocy 220 kW.
Czytaj: Miedź napędza transformację energetyczną w transporcie
Wnętrze pojazdu będzie dodatkowo wzbogacone nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak: ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej czy monitoring, które oprócz zwiększenia przyjemności jazdy, zagwarantują większe bezpieczeństwo. Kierowca będzie miał dodatkowo podgląd na drzwi i pantograf, a także kamerę cofania.
Klimatyzowany pojazd Urbino electric ma pomieścić 82 osoby, w tym 26 na miejscach siedzących. Autobus będzie przystosowany również do potrzeb osób niepełnosprawnych, z zatoczką dla wózków inwalidzkich.
Autobusy Urbino znane są w Mediolanie już od 2014 roku. Aktualnie, na ulicach kursuje 150 autobusów Solarisa, z czego 25 elektrycznych. Producent na rynek włoski dostarczył już ponad 40 autobusów bateryjnych. Oprócz Mediolanu, autobusy napędzane energią elektryczną zakupili klienci z Bergamo i Bolzano, z czego ten ostatni w 2021 roku ma otrzymać 12 autobusów wodorowych.
Solaris Bus & Coach jest jednym z europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów. Do tej pory wyprodukował ponad 17 tys. pojazdów. We wrześniu 2018 roku, Solaris Bus & Coach dołączył do grupy CAF, która objęła 100% udziałów w spółce.
Zobacz też: Potencjał recyklingu baterii