Operator systemu przesyłowego TenneT, dostawca usług energetycznych The Mobility House i producent samochodów Nissan rozpoczęli wspólny projekt mający na celu zbadanie, w jaki sposób samochody elektryczne mogą przyczynić się do zapewnienie stabilności pracy sieci energetycznej.
W projekcie, TenneT, The Mobility House i Nissan wykorzystują potencjał akumulatorów w pojazdach elektrycznych do przechowywania lokalnie produkowanej energii elektrycznej i do przekazywania jej do sieci.
Ten projekt pilotażowy uzupełnia nasze projekty z obszaru blockchain, ponieważ wykorzystuje nowe kanały do elastycznego kontrolowania produkcji energii odnawialnej, która jest silnie uzależniona od pogody. Używamy akumulatorów samochodowych, które mogą magazynować energię elektryczną, a także dostarczać ją z powrotem do sieci w celu ponownego wysłania, co umożliwi rozładowania wąskich gardeł przesyłowych w sieci – mówi Lex Hartman, członek zarządu TenneT TSO GmbH.
Obecnie, ze względu na rosnące zdecentralizowane zasilanie energią odnawialną, wąskie gardła przesyłu stają się coraz powszechniejsze w sieci energetycznej. Aby zapobiec takim wąskim gardłom, TenneT steruje produkcją konwencjonalnych elektrowni i odnawialnych źródeł energii poprzez mechanizmy rezerwy mocy, odstawiania źródeł, czy zarządzanie popytem. Jak podaje TenneT w 2017 r. koszty tych działań wyniosły około miliarda euro i co istotne są one ostatecznie ponoszone przez odbiorców energii elektrycznej poprzez opłaty sieciowe.
W fazie projektowej pojazdy elektryczne Nissana są wykorzystywane jako mobilne systemy magazynowania energii w obszarze kontroli TenneT w północnych i południowych Niemczech w celu bezpośredniego zmniejszenia lokalnych przeciążeń w zasilaniu lub zapotrzebowaniu na moc. Po udanej realizacji projektu pojazdy elektryczne Nissana mogłyby być wykorzystywane do tego celu w całych Niemczech. Wstępne wyniki projektu będą dostępne w pierwszym kwartale 2019 roku.
Zastosowane w projekcie oprogramowanie do zarządzania obciążeniem i energią opracowane przez The Mobility House umożliwia zautomatyzowane sterowanie procesem ładowania i rozładowania pojazdu. Kluczowym warunkiem tego jest możliwość dwukierunkowego ładowania; tj. pojazd elektryczny ma zdolność nie tylko do czerpania energii z sieci, ale także do dostarczania energii z powrotem do sieci, jeśli jest to wymagane. W rezultacie e-pojazdy mogą bezpośrednio dostarczać energię stabilizującą sieć.
Czytaj również:
Niemiecka sieć przesyłowa rusza w pościg za rozwojem OZE
Nissan i Eaton oferują domowy system magazynowania energii
Studium integracji systemów zarządzania popytem i magazynowania energii