KGHM Polska Miedź podpisała z Konsorcjum KGHM ZANAM i WB Electronics umowę na opracowanie prototypu napędzanej elektrycznie górniczej ładowarki.
Projekt o nazwie „Ładowarka z napędem elektrycznym bateryjnym do zastąpienia ładowarki typu LKP-0903 z napędem spalinowym w kopalniach KGHM Polska Miedź S.A.” ma charakter pracy badawczo-rozwojowej. Jego celem jest zaprojektowanie i wykonanie 10-tonowej ładowarki z napędem elektrycznym oraz praktyczne sprawdzenie maszyny w trakcie pracy w kopalniach Zagłębia Miedziowego.
W efekcie realizacji projektu ma powstać pierwsza w Polsce ładowarka kołowa o napędzie elektrycznym z pokładowym magazynem energii oraz pierwsza w KGHM ładowarka zasilana w ten sposób.
W ramach projektu planowane są też próby eksploatacyjne oraz pomiary, których celem będzie sprawdzenie, jak zmiana napędu – ze spalinowego na elektryczny – wpłynie zarówno na dyspozycyjność, efektywny czas pracy i wydajność ładowarki, jak i na obniżenie temperatury atmosfery w kopalni oraz ograniczenie emisji szkodliwych czynników. Według planów KGHM pierwsza w pełni elektryczna maszyna górnicza z bateryjnym układem napędowym pojawi się w kopalni KGHM w 2021 roku.
KGHM ZANAM ma już za sobą udane doświadczenia z elektrycznym napędem bateryjnym. Samojezdny wóz strzelniczy WS-172, który pracuje w kopalni Polkowice-Sieroszowice od lutego 2018 roku. W maszynie tej zastosowano bateryjny napęd modułowego urządzenia pompującego emulsyjny materiał wybuchowy do otworów strzałowych oraz układ sterowania koszem (podnoszona kabina operatora). Napęd bateryjny nie tylko ogranicza emisję spalin i ciepła do otoczenia, ale też eliminuje uciążliwe rozwijanie kilkudziesięciometrowego kabla elektrycznego i zmniejsza natężenie hałasu.
Czytaj również:
Elon Musk pokazał elektryczną ciężarówkę. Ujawnił też cenę
Miedź i kierunki jej rozwoju w 2018. Pięć ważnych trendów