Zdaniem Radosława Stacha – Wiceprezesa Zarządu ds. Produkcji KGHM Polska Miedź S.A., wyzwania, przed którymi stoją dziś przedsiębiorstwa przemysłowe to poprawa efektywności energetycznej i ograniczenie kosztów produkcji, a także negatywnego wpływu działalności na środowisko naturalne.
Biorąc pod uwagę te okoliczności, w grudniu ub.r. Zarząd KGHM zweryfikował strategiczne kierunki rozwoju. Postawiono na rozwój elektromobilności – istotnego obszaru, w który spółka będzie mocno się angażować. Aktywność ta idealnie pasuje do czterech głównych obszarów strategii KGHM, określanej jako 4E – Efektywność, Elastyczność, Ekologia oraz E-przemysł.
W rozmowie z PulsBiznesu, Radosław Stach wskazuje również niektóre z aspektów, jakie mogą stanowić dla każdego innowacyjnego przedsiębiorstwa szansę na zrównoważony rozwój i budowę nowych efektywnych modeli biznesowych. Są to: wymiana samochodów spalinowych na elektryczne, rozbudowa infrastruktury elektroenergetycznej niezbędnej do ładowania baterii zeroemisyjnych pojazdów, zaangażowanie w projekty związane np. z magazynowaniem energii elektrycznej czy też odnawialnymi źródłami energii.
Czytaj więcej: Elektromobilna rewolucja u miediolańskiego przewoźnika
KGHM jako przedsiębiorstwo o profilu produkcyjnym nie jest bezpośrednio związane z elektromobilnością, ale jego produkty odgrywają kluczową rolę m.in. w przemyśle motoryzacyjnym i energetycznym. Europejski Instytut Miedzi szacuje, że wyłącznie z powodu rozwoju elektromobilności, do 2030 roku po polskich drogach będzie poruszało się ok. 870 tysięcy pojazdów elektrycznych, a zapotrzebowanie na miedź w 2027 roku wzrośnie o ponad 1700 kt. Powód jest dość oczywisty – przy produkcji samochodu elektrycznego zużywa się trzy lub czterokrotnie więcej miedzi niż przy klasycznym samochodzie osobowym.
Zarząd KGHM podejmuje szereg działań opartych na wcześniej przeprowadzonych analizach. Wspólnie z Tauron Magenta oraz lokalnymi samorządami, spółka wyznacza miejsca pod zabudowę kolejnych ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Jeszcze w tym roku mają być oddane do użytku co najmniej cztery takie punkty na terenie oddziałów KGHM, a kilka kolejnych ma powstać na terenie Zagłębia Miedziowego.
Co więcej, samochody elektryczne są systematycznie wprowadzane do floty KGHM z uwagi na fakt, że koszty energii zużywanej przez takie pojazdy są sześć razy niższe w porównaniu z kosztami oleju napędowego. Sporym jednak wyzwaniem będzie wprowadzenie pojazdów i maszyn z napędem elektrycznym do kopalni, ale realizacja tego celu jest kluczowa – poprawi warunki i bezpieczeństwo pracy oraz obniży koszty operacyjne transportu.
Zobacz również: Kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce