zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

“Elektryczna” autostrada – narzędzie redukowania emisji CO2 w transporcie

Strona główna > Archiwa wpisów > “Elektryczna” autostrada – narzędzie redukowania emisji CO2 w transporcie

W niemieckim landzie Hesja, uruchomiono odcinek autostrady wyposażonej w elektryczną linię, z której ładowane są podłączone do niej samochody ciężarowe – informuje portal Gramwzielone.pl. Niemcy nie są pierwszym krajem, w którym powstała “elektryczna” autostrada…

Jak wskazuje Rafał Czaja, Prezes Stowarzyszenia na rzecz efektywności im. prof. Krzysztofa Żmijewskiego, rozwiązania w zakresie “elektrycznych” dróg można znaleźć już np. w Szwecji czy w Chinach. W Szwecji w roku 2016  uruchomiono odcinek o nazwie “eHighway”. Pojazdy zasilane są z sieci trakcyjnej zamontowanej nad jezdnią, co jednak rodziło problem z jednoczesnym zasilaniem samochodów osobowych i ciężarowych ciężarówek. Krytycy tego rozwiązania często wskazują, że “Szwedzi ogłosili wynalezienie trolejbusu (w rzeczywistości za pierwszy trolejbus uznawany jest pojazd z Berlina z 1882 roku)”.

Obecnie w Szwecji testuje się inną koncepcję we współpracy z firmą Scania –  podwójna szyna zamontowana jest w jezdni, dzięki czemu każdy rodzaj pojazdu elektrycznego – po wcześniejszym zaopatrzeniu go w odpowiednie akcesoria – może korzystać z takiej drogi. Jak wskazuje strona szwedzka – elektryczna droga pozwala oszczędzić czas potrzebny na ładowanie baterii, z kolei sama bateria może być dużo mniejsza. Twórcy elektrycznej drogi planują w przyszłości “zelektryfikować” całą, liczącą ok. 20 000 km sieć autostrad w Szwecji.

Transport ciężarowy. Dlaczego zeroemisyjność się opłaci?

Niemcy, największy emitent CO2 w Europie, aby spełnić wyznaczone przez Berlin cele w polityce klimatycznej, muszą szukać sposobów redukowania emisji w transporcie. Technologia, która może doprowadzić do zmniejszenia emisji przez poruszający się po Niemczech transport ciężarowy, będzie testowana w Hesji, gdzie na pięciokilometrowym odcinku autostrady zainstalowano pięć przewodów nad prawym pasem w obu kierunkach. Poruszające się tym odcinkiem ciężarówki zostaną podłączone do tych przewodów, dzięki czemu zamiast ropy będzie je napędzać energia elektryczna pochodząca ze źródeł odnawialnych. Niemcy mają przymierzać się już do budowy podobnych odcinków elektrycznych autostrad także w innych landach – w Badenii-Wirtembergii i Szlezwiku-Holsztynie.

Przeczytaj także: Zmniejszenie emisji CO2 w transporcie drogowym. Jaka jest przyszłość aut ciężarowych?

W Chinach budowane rozwiązania (droga inteligentna), potrafić mają nie tylko naładować samochody elektryczne, ale również stać się “mózgiem i układem nerwowym” aut samoprowadzonych. Chińska koncepcja to droga wyłożona panelami słonecznymi, czujnikami map i ładowarkami elektrycznymi. Chiński Rząd wskazuje, że dzięki takiej koncepcji już 10 proc. wszystkich samochodów powinno w pełni automatyczne do 2030 r. „Przyszłość transportu zbliża się do nas znacznie szybciej, niż się spodziewaliśmy” – wskazują eksperci z Chin.

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.