Urząd Miasta Gdynia podpisał umowę na dostawę 30 trolejbusów, a władze Poznania ogłosiły przetarg na zakup 21 elektrycznych autobusów.
W środę Urząd Miasta Gdynia podpisał z firmą Solaris umowę na dostawę 30 trolejbusów o łącznej wartości ponad 95 milionów złotych. Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w dodatkowe baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że oba typy pojazdów bez pantografu będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu gdyńskie trolejbusy będą mogły obsługiwać te rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.
Oprócz trolejbusów, w ramach umowy, firma dostarczy miastu także baterie, które pozwolą na modernizację kolejnych 21 pojazdów. Wymiana baterii niklowo-kadmowych na litowo-jonowe, wraz z dostosowaniem aparatury energoelektronicznej pozwoli na przejechanie ok. 15-20 kilometrów poza siecią trakcyjną. Modernizacja trolejbusów rozpocznie się wiosną tego roku, z kolei dostawa pojazdów do Gdyni rozpocznie się we wrześniu tego roku i zakończy wiosną 2019.
Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest jednym z trzech miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową.
Również w środę poznańskie MPK ogłosiło przetarg na dostawę fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym. Termin składania ofert mija 10 maja 2018 roku o godz. 10:00, a 15 minut później nastąpi ich publiczne otwarcie.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 21 autobusów elektrycznych, sześć z nich o długości 11,5-12 m oraz piętnaście przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15 autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.
Na zakup piętnastu, dłuższych autobusów Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu “Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”. Będzie to część z pozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu “System zielonych inwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.”
Czytaj również:
Elektryczne autobusy. Polska w czołówce
Pierwsze takie miasto na świecie. Na ulicach tylko elektryczne autobusy
Elektryczne autobusy w Zielonej Górze. Ursus Bus wygrał największy przetarg w Europie