Jak podaje agencja Bloomberg, chiński producent samochodów z Szanghaju planuje wprowadzić na europejskie rynki elektrycznego SUV-a, który ma konkurować z autami marki Volkswagen i Tesla.
Premiera chińskiego SUV-a U5 zaplanowana jest na 29 listopada, cena auta będzie wynosić od 200 000 do 300 000 juanów (29 – 43 tys. USD). Aby zachęcić kierowców do zakupu, firma przewiduje różne strategie marketingowe, w tym salony wystawiennicze w większych miastach oraz sprzedaż internetową.
Jak powiedział współzałożyciel firmy Aiways – Fu Qiang, producent otrzymał już wszelkie wymagane zezwolenia i certyfikaty, dzięki czemu może zaplanować sprzedaż w Europie w drugim kwartale przyszłego roku. Z kolei w listopadzie 2019 roku, firma rozpocznie sprzedaż pojazdu o nazwie U5 w Chinach.
Aiways czeka nie lada trudne wyzwanie, bowiem będzie musiał zdobywać klientów na rynku od wielu lat zdominowanym przez lokalne, amerykańskie czy japońskie marki. Europejskiemu debiucie firmy szczególnie przyglądać się będą inni chińscy producenci pojazdów elektrycznych o globalnych ambicjach.
Elektromobilność. Rozwój aut elektrycznych znacząco zwiększy zapotrzebowanie na miedź
Sukces prawie trzyletniej spółki byłby dobrą okazją na przeciwstawienie się pogarszającym się trendom na chińskim rynku pojazdów elektrycznych. W ciągu ostatnich trzech miesięcy sprzedaż wyraźnie spada. Jest to spowodowane faktem, że od września, kiedy to rząd w Pekinie po wydaniu miliardów juanów na rozwój branży, ograniczył dotacje.
Jednym z głównych wyzwań stojących przed firmą Aiways jest przekonanie europejskich klientów, że chiński samochód może spełnić ich oczekiwania. Firma deklaruje, że będzie starała się docierać do konsumentów i zachęcać do zakupu za pomocą ofert leasingowych i współpracy z lokalnymi partnerami – w głównej mierze w Norwegii, Holandii i Niemczech.
Jak informuje Bloomberg, cena podstawowej wersji ma wynieść ok. 25 tys. euro (28 tys. USD). To może zapewnić Aiways przewagę, z uwagi na fakt że niewielkie samochody elektryczne Volkswagena i jego konkurentów kosztują nieco mniej niż 30 tys. euro, a elektryczne SUV-y co najmniej dwa razy tyle. SUV Tesli Model X może kosztować w Europie ponad 100 000 euro.
Potencjalny sukces Aiways w przyszłości może być spowodowany wykorzystaniem niemieckiego know-how. Od samego początku Fu Qiang ściśle współpracował ze swoim niemieckim partnerem biznesowym Rolandem Gumpertem, byłym inżynierem Audi i weteranem przemysłu samochodowego. Ich wspólne przedsięwzięcie o nazwie Gumpert Aiways obecnie działa jako centrum badawczo-rozwojowe chińskiej firmy w Ingolstadt, oparte na niemieckiej technologii.