ElectroMobility Poland (EMP), spółka powołana do realizacji programu elektromobilności w Polsce, szykuje się do wsparcia budowy prototypów samochodów elektrycznych. Rozważany przez spółkę poziom dofinansowania może sięgnąć nawet 70 proc.. Według jej zapowiedzi jeżdżące prototypy polskiego e-auta ma być gotowy w 2018 roku.
EMP planuje wesprzeć podmioty zdolne do wyprodukowania własnego prototypu oraz te, które zabudują wizualizacje nadwozia z pierwszego konkursu. Rolą spółki jest połączenie procesu budowy prototypów z procesem przygotowania produkcji.
W najbliższej perspektywie działalność spółki będzie skupiona na określeniu optymalnej metody uruchomienia produkcji, co łączy się ze wsparciem dla rynku komponentów oraz jednoczesnym stymulowaniu popytu na polski e-samochód – zdradza Maciej Kość, prezes ElectroMobility Poland.
Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony konkurs na prototyp auta elektrycznego, skierowany do producentów pojazdów lub komponentów z branży samochodowej, który EMP zorganizuje i przeprowadzi we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, z którym podpisała już list intencyjny.
Argumentem za wyborem NCBR było zaplecze eksperckie z obszaru elektromobilności oraz gigantyczne doświadczenie w przeprowadzaniu tego rodzaju przedsięwzięć w transparentny sposób – tłumaczy Piotr Zaremba, szef projektu EMP.
Sfinansowanie przebiegu konkursu będzie po stronie EMP, a opracowanie regulaminu i ocena uczestników będzie należała do obu stron.
Współpraca z EMP wpisuje się w szersze działania NCBR na rzecz rozwoju systemu elektromobilności w Polsce. Kompetencje i doświadczenia zdobyte podczas realizacji programów wsparcia prac B+R wykorzystamy, by jeszcze bardziej efektywnie wspierać wzrost konkurencyjności polskiego sektora motoryzacyjnego – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.
ElectroMobility Poland planuje także pozyskać partnerów do współpracy przy analizie “łańcucha wartości pojazdu elektrycznego”. Ma ona pokazać, w których elementach łańcucha istnieje największy potencjał do rozwoju innowacyjnych produktów. Jednocześnie Spółka przygotowuje się do konsumenckiego badania potrzeb i oczekiwań Polaków w stosunku do aut elektrycznych. Wyniki posłużą do stworzenia modelu biznesowego, który ma pomóc w upowszechnieniu e-samochodów.
Konkurs zostanie uruchomiony w październiku, a 12 września ElectroMobility Poland ogłosi wyniki konkursu na projekt nadwozia polskiego samochodu przyszłości. Proces wyłonienia najlepszych prototypów ma potrwać do końca 2018 roku.