Wrocławskie MPK, władze miasta oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały porozumienie sprawie elektromobilności. Pierwsza wrocławska linia autobusu elektrycznego ma być uruchomiona do końca 2019 roku lub na początku roku 2020 r.
Porozumienie jest następstwem podpisanego lutym tego roku przez 41 polskich miast i gmin, w tym Wrocław, listu intencyjnego z Polskim Funduszem Rozwoju, Ministerstwem Rozwoju, Ministerstwem Energii, NCBiR, NFOŚiGW w sprawie rozwoju branży elektromobilności w Polsce. Samorządowcy zadeklarowali w nim chęć skorzystania z propozycji rządowej wprowadzenia lub zwiększenia udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej.
Zgodnie z porozumieniem wrocławskie MPK zadeklarowało chęć zakupu siedmiu autobusów elektrycznych, które będą przeznaczone do testów. Infrastruktura do ładowania tych pojazdów ma być sfinansowana ze środków rządowych. W ciągu miesiąca wrocławskie MPK wspólnie z urzędnikami miejskimi mają zaproponować trasę, na którą wyjadą w pierwszej kolejności autobusy z napędem elektrycznym.
Pierwsza wrocławska linia autobusu elektrycznego ma być uruchomiona do końca 2019 roku lub na początku roku 2020. Jeśli autobusy się sprawdzą, MPK Wrocław ma zagwarantowaną opcję zamówienia kolejnych 43 sztuk.
Jednak jak zastrzega Jolanta Szczepańska, prezes wrocławskiego MPK, aby program zwiększenia udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej się powiódł, swoje zobowiązania musi wypełnić najpierw rząd, zapewniając odpowiednie ceny pojazdów, dofinansowanie i infrastrukturę, a przede wszystkim producenci autobusów, którzy te pojazdy wyprodukują.
W ramach rządowego programu E-bus (…) powstaje ekosystem, który ma się przyczynić do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy. Celem jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji, dojrzałego technologicznie i konkurencyjnego rynkowo.
Program rządowy zakłada, że do 2021 r. na polskie drogi wyjedzie 1000 autobusów elektrycznych, a sygnatariusze listu intencyjnego zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku.