zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Kolej w Europie. Nadchodzi rewolucja w transporcie kolejowym

Strona główna > Archiwa wpisów > Kolej w Europie. Nadchodzi rewolucja w transporcie kolejowym

“Przyszłość kolei: w drodze do konkurencyjnego i innowacyjnego przemysłu kolejowego” to temat seminarium, które odbyło się w Brukseli w lutym 2019 r. i zostało zorganizowane przez Centrum Regulacji w Europie (CERRE).

Uczestnicy seminarium zgodnie stwierdzili, że innowacje są ważne, aby przemysł mógł skutecznie sprostać stojącym przed nim wyzwaniom. Jednak istnieje wiele barier dla nowości w kolejnictwie, w tym oddzielenie infrastruktury od działalności operacyjnej i rozdrobnienie działalności w różnych przedsiębiorstwach. Silne zaangażowanie rządów UE w kolejnictwo to kolejne wyzwania w porównaniu z sektorami, w których dominują czyste interesy handlowe i konkurencja. Istnieje wiele barier stojących na drodze wdrażania innowacji w kolejnictwie.

CZYTAJ: Rewolucja energetyczna wkracza do transportu

Pełna elektryfikacja kolejnictwa jest kluczem do dekarbonizacji transportu kolejowego. Na przykład operator kolejowy w Holandii, NS, dostarcza energię elektryczną do pociągów pozyskiwaną wyłącznie dzięki wykorzystaniu energii wiatrowej. Podobne działania potwierdza Deutsche Bahn. Elektryfikacja kolejnictwa to  również duże możliwości zmniejszenia kosztów eksploatacji i konserwacji pociągów oraz zapewniene lepszych zdolności przewozowych, czasu przejazdu i niezawodności. Pociągi w pełni elektryczne poruszające się w stałej sieci elektrycznej są najbardziej wydajnymi, najbardziej opłacalnymi i przyjaznymi dla środowiska spośród wszystkich typów pociągów. Jedną z ich zalet jest to, że w przeciwieństwie do pojazdów z własnym napędem, trakcja elektryczna może pochłaniać ogromne ilości energii wytworzonej podczas hamowania i wprowadzać ją z powrotem do sieci. Jest to cecha, która obecnie wykorzystywana jest jedynie w niewielkim zakresie, dlatego  istnieje też możliwość wprowadzenia dalszych ulepszeń w tym zakresie.

CZYTAJ: Zmniejszenie emisji CO2 w transporcie drogowym. Jaka jest przyszłość aut ciężarowych?

Pociągi elektryczne pracują z większą wydajnością niż pociągi spalinowe z własnym napędem. Elektryczne pociągi dojeżdżające do pracy mają zazwyczaj dwukrotnie większe przyspieszenie niż ich odpowiednik diesla.

Pociągi dwumodułowe – zdolne do przełączania się między trybem elektrycznym a pokładowym silnikiem wysokoprężnym – oferują elastyczność pracy na liniach niezelektryfikowanych, ale nie są optymalnym rozwiązaniem. Mają one zwiększone emisje podczas pracy w trybie wysokoprężnym, mają wyższe koszty paliwa, kapitału i konserwacji niż czyste pociągi elektryczne i są mniej wydajne podczas pracy w trybie wysokoprężnym.

Pociągi zasilane bateryjnie oferują zerową emisję w miejscu użytkowania, ale obecnie długi czas ładowania i ograniczony zasięg. Mogą one być odpowiednie do podróży z linii elektrycznej na krótki, niezelektryfikowany oddział. Czas ładowania można znacznie skrócić, jeżeli pociąg elektryczny jest wyposażony zarówno w akumulator, jak i pantograf; w Austrii realizowany jest taki projekt.

Zmniejszenie emisji CO2 w transporcie publicznym. Dlaczego w wielu krajach stawiają na autobusy elektryczne?

Pociągi napędzane wodorem emitują tylko wodę i ciepło, ale są obecnie mniej wydajne niż trakcja elektryczna (podobnie jak pociągi napędzane olejem napędowym – około 30%). Uzupełnianie paliwa jest szybkie, chociaż gęstość energii jest obecnie niska. Jako kompromis, połączenie agregatu prądotwórczego z silnikiem wysokoprężnym i akumulatora mogłoby obniżyć wymaganą moc znamionową oleju napędowego do ułamka i zmniejszyć zużycie paliwa o połowę, ponieważ olej napędowy zawsze pracuje w optymalnym punkcie pracy.

Hybrydowy pociąg napędzany wodorem / bateriami mógłby przezwyciężyć ograniczenia pociągu napędzanego czystym wodorem, wykorzystując zarówno baterie, jak i wodór do przyspieszania, a także jego ogniwo paliwowe do utrzymania pełnej mocy baterii trakcyjnych.

CZYTAJ:  Elektromobilność i jej rozwój. Miedź ma ważną rolę do odegrania

Pociągi LNG są testowane w Hiszpanii i Rosji. Gaz ziemny emituje mniej CO2 i cząstek stałych niż olej napędowy, a silniki LNG są cichsze i wytwarzają mniej wibracji, zmniejszając wpływ linii kolejowej na obywateli. Jednak wydajność jest niższa niż w przypadku oleju napędowego.

ZOBACZ JAK JEDEN Z OPERATORÓW KOLEJOWYCH NA ŚWIECI WIDZI PRZYSZŁOŚĆ KOLEJNICTWA:

CZYTAJ:  Transport lotniczy a ekologia. Jakimi samolotami będziemy latać?

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno