Program dla morskiej energetyki wiatrowej potrzebuje jasnej wizji i stabilnych ram prawnych
Jak podkreślili uczestnicy debaty, podczas konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie na rzecz efektywności im. prof. Krzysztofa Żmijewskiego, pierwszy prąd z farm wiatrowych w polskiej strefie na Bałtyku może popłynąć do krajowej sieci około 2025 r., potrzebne jest jednak spełnienie dwóch warunków – wejście w 2020 r. w życie specjalnej ustawy o morskiej energetyce wiatrowej i uproszczenie procedur administracyjnych związanych z procesem pozyskiwania pozwoleń i przygotowania projektu do budowy.
100 miliardów złotych na polski offshore
Polska może być liderem pod względem mocy zainstalowanej na Bałtyku z potencjałem sięgającym nawet 28 GW. Stawką jest dalszy dynamiczny rozwój krajowej gospodarki i nie powinno się ograniczać jego rozwoju, a tym może być zmniejszenie (zapisy w Polityce Energetycznej Polski) z 10 GW do 8 GW mocy farm morskich w perspektywie 2040 r. oraz ograniczenia dla ich rozwoju stawiane w najnowszym projekcie planu zagospodarowania polskiej strefy Bałtyku. Podczas dyskusji wskazano także m.in. brak elastyczności w zakresie współdzielenia z energetyką obszarów morskich przeznaczonych pod wydobycie węglowodorów i do celów militarnych, a także zbyt rzadką rewizję planu, która nie uwzględnia szybkiego postępu technologicznego. Uczestnicy debaty rekomendowali modyfikację planu co 5 lat, a nie – jak widnieje w projekcie – co 10 lat. Organizator konferencji oraz PSEW zapowiedzieli też przekazanie do Departamentu Energetyki Odnawialnej i Rozproszonej (obecnie w Ministerstwie Aktywów Państwowych) listy barier i propozycji ich zlikwidowania, z podkreśleniem, że branża liczy na sprawne wdrożeniu ustawy offshore, która da podstawę do planowania inwestycji w Polsce i pozwoli zrozumieć, w jakim tempie Polska chce osiągnąć 10 GW energii wiatrowej na morzu. Jak podkreślono w trakcie dyskusji, poprzez “sprawne wdrożenie ustawy” należy rozumieć wejście jej w życie w I połowie 2020 r.
Morska Energetyka Wiatrowa. Polskie firmy mogą dostarczyć połowę komponentów dla offshore
Ustawa powinna kompleksowo określać warunki funkcjonowania offshore, czyli usprawnić proces uzyskiwania pozwoleń w fazie developmentu, oraz określać zasady systemu wsparcia oraz rozliczania się z Zarządcą Rozliczeń. Kluczowym jest, aby w pełni wykorzystać potencjał morskiej energii wiatrowej w Polsce, zarówno dla polskiego sektora energetycznego, jak i j rodzimej gospodarki.