Sprzedaż aut elektrycznych w Europie rośnie bardzo dynamicznie. Auta zjeżdżające z linii produkcyjnych czekają średnio zaledwie cztery dni. Na wiele modeli to klienci muszą czekać miesiącami. Najnowsze dane pokazują jakie „elektryki” Europejczycy kupują najchętniej.
Po Europie jeździ już ponad milion samochodów elektrycznych. W Chinach, które są światowym liderem elektromobilności, milion pękł w zeszłym roku. W USA milionowy samochód elektryczny zostanie zarejestrowany zapewne jeszcze w tym roku, gdy wreszcie ruszy masowa sprzedaż Tesli Model 3.
CZYTAJ TAKŻE: Polskie auto elektryczne ma trafić do małoseryjnej produkcji w 2019 roku
Statystyki dotyczące liczby rejestracji samochodów elektrycznych (EV) podała firma badawcza EV-Volumes. Obejmują łącznie auta w 100% elektryczne (BEV) i hybrydy z wtyczką (PHEV). Wynika z nich, że w I połowie 2018 r. sprzedaż EV (mierzona liczbą nowych rejestracji) była o 42 proc. wyższa niż w pierwszych sześciu miesiącach ub.r. W krajach Unii Europejskiej i EOG (w tym Norwegii) oraz Szwajcarii osiągnęła łącznie 195 tys. sztuk, rozkładając się po połowie między BEV i PHEV. W całej Europie w I połowie roku sprzedano jedynie 87 aut z ogniwami paliwowymi, a więc spalającymi wodór, choć to i tak o 21 więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie.
ZOBACZ TAKŻE: Auta elektryczne. Nowe rozwiązania mogą zwiększyć dwukrotnie ich zasięg
Najlepszym miesiącem w I półroczu był marzec, gdy nabywców znalazło blisko 45 tys. EV. Drugim w kolejności miesiącem był czerwiec, gdy sprzedaż przekroczyła 40 tys. sztuk. Wstępne szacunki za lipiec przygotowane przez Jose Pontes dla CleanTechnica.com, EVObsession.com i EV-Volumes mówią, że nabywców znalazło ok. 27 tys. EV, o 30 proc. więcej niż w lipcu 2017 r.
EV-Volumes przewiduje, że całym 2018 r. sprzedaż EV będzie o ok. 40 proc. wyższa niż rok wcześniej i wyniesie 430 tys. sztuk (2,35 proc. spodziewanej całkowitej sprzedaży samochodów osobowych i lekkich dostawczych). Oznacza, że łączna liczba BEV i PHEV w końcu roku sięgnie 1,35 mln sztuk. W początku roku firma LMC Automotive prognozowała, że w Europie w tym roku zostanie sprzedanych 200 tys. BEV.
ZOBACZ TAKŻE: Boom na auta elektryczne to dobra wiadomość dla miedzi. Oto dlaczego
Liderem sprzedaży EV nadal jest Norwegia. W I połowie br. zarejestrowano w niej – według EV-Volumes – 36,5 tys. EV, czyli o blisko 9 tys. więcej niż rok wcześniej. Analitycy oczekują, że w całym 2018 r. sprzedaż EV w Norwegii sięgnie 84 tys. sztuk.
Na drugim miejscu po I półroczu są Niemcy (wzrost o ok. 12 tys., czyli ok 52 proc. w porównaniu z I półroczem 2017 r.), a na trzecim – Wielka Brytania (wzrost o 28 proc. do ok. 30 tys.). Polski w zestawieniu 15 prezentowanych przez EV-Volumes największych rynków sprzedaży EV w pierwszych sześciu miesiącach roku nie ma.
Jakie auta elektryczne sprzedają się najlepiej? O tym w dokończeniu artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl
ZOBACZ TAKŻE: Dział elektromobilność – raporty, aktualności, poradniki