Na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano już nowy projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
Jak wynika z dokumentu – przedsiębiorcy będą mieli szerszy dostęp do samochodów elektrycznych. Wynikać będzie to z faktu, że w ich przypadku mówimy o cenie netto pojazdu. Maksymalna wysokość wsparcia w przypadku pojazdu elektrycznego kategorii M1 (pojazdy osobowe, posiadające nie więcej niż 8 miejsc oprócz siedzenia kierowcy) ma wynosić 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 36 tys. zł na jeden pojazd. Pojazdy kategorii M1 zasilane gazem ziemnym mogą liczyć na nie więcej niż 20 tys. zł, zaś wodorem – nie więcej niż 100 tys. zł.
Wodór, prąd, biopaliwa. Dekarbonizacja transportu będzie kosztowna
Uzależniono wysokość wsparcia od kategorii pojazdów, co sama branża zaangażowana w proces elektromobilności ocenia bardzo pozytywnie. Jak podkreślają jej przedstawiciele w portalu cire.pl, bardzo aktywnie zabiegała o wsparcie uwzględniające realia rynku. W czerwcu br. miały miejsce konsultacje publiczne, w ramach których szereg organizacji zgłosił swoje uwagi. Na podstawie zmodyfikowanego projektu, maksymalna wartość wsparcia dla pojazdów z kategorii N2 (pojazdy dostawcze lub ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t lecz nieprzekraczającej 12 t) w przypadku pojazdu elektrycznego wyniesie 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 150 tys. zł, natomiast w przypadku pojazdu napędzanego gazem ziemnym – 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 35 tys. zł. Pojazdy elektryczne kategorii N3 (ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t) mają zostać objęte wsparciem na poziomie 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 200 tys. zł, zaś pojazdy napędzane gazem ziemnym kategorii N3 – 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 100 tys. zł.
W porównaniu do pierwotnej wersji rozporządzenia (przed konsultacjami), nowa propozycja zakłada także wsparcie dla pojazdów kategorii L (motorowery, motocykle, czterokołowce) w wysokości 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 5 tys. zł.
Będą dopłaty do aut elektrycznych
W kontekście transportu zbiorowego obecna wersja Rozporządzenia jeszcze bardziej promuje rozwój elektromobilności, a przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych podkreślają, że takie działania (wsparcie zakupu autobusów zero- i niskoemisyjnych) przyczynią się do dalszego rozwoju ekologicznego transportu zbiorowego w Polsce. Eksperci PSPA mówią, że Polska już obecnie jest jednym z europejskich liderów!