Frans Timmermans będzie koordynował politykę klimatyczną na szczeblu całej Komisji i wprowadzał tzw. „Europejski Zielony Ład” (European Green Deal).
Zgodnie z informacjami z KE, Timmermans ma także koordynować powstanie nowego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, który ma współfinansować odejście od węgla w regionach gospodarczo uzależnionych od tego surowca – w Polsce m.in Śląsk, a w Europie m.in Region Łużyce czy Region Macedonii w Grecji. Jak wynika z informacji, Polska może być głównym beneficjentem tego funduszu, ale kluczowym jest określenie kiedy i jak chcemy odejść od węgla. Zaznaczyć należy, że od 25 do 30 proc. środków z nowej perspektywy budżetowej UE na lata 2021 -2027 ma być przeznaczone właśnie na cele klimatyczne.
Przyjmowanie nowych celów w polityce klimatycznej musi być odpowiedzialne
Dyrekcja ds. Klimatu ma także opracować pierwszy w UE akt prawny nazwany „europejskim prawem klimatycznym”. Nie wiadomo jaki status będzie miał dokument (dyrektywa?), ma być on narzędziem przejścia do neutralności klimatycznej UE w 2050 roku. Frans Timmermans ma koordynować również prace nad nowym systemem podatkowym, który będzie uwzględniał cele klimatyczne. Na podatek złożą się dwa elementy – „importowy podatek węglowy” (carbon border tax), który ma wyrównać warunki konkurencji między firmami z UE, a przedsiębiorstwami z krajów, które nie włączają się w walkę na rzecz poprawy klimatu. Musi on jednak być zgodny z regułami Światowej Organizacji Handlu. Druga sprawa jest znacznie bardziej konkretna. Chodzi o znowelizowanie unijnej Dyrektywy o Opodatkowaniu Energii, tak aby sprzyjała unijnym celom klimatycznym. Reuters opisał dokument, który omawiali już 7 września ministrowie finansów.
Fundusz o wartości 100 mln euro wesprze rozwój inwestycji w czystą energię
Przygotowali go przewodzący UE w tym półroczu Finowie. Proponują m.in. aby opodatkowanie odzwierciedlało „wkład” poszczególnych paliw w emisję CO2, ale uważają także, że obecne minimalne stawki akcyzy na produkty energetyczne są za niskie i nie stymulują inwestycji. Podniesienie akcyzy na benzynę może być jednak trudne, zważywszy np. na protesty jakie wywołało ostatnio we Francji. Dużo bardziej prawdopodobne będzie podniesienie podatków od węgla, bo w Europie używa się go coraz mniej. Finowie apelują także o likwidację subsydiów do paliw kopalnych. Projekt nowelizacji dyrektywy o opodatkowaniu energii ma ujrzeć światło dzienne w ciągu najbliższych 100 dni.