zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Recykling baterii polską specjalnością?

Strona główna > Archiwa wpisów > Recykling baterii polską specjalnością?

Bez metali ziem rzadkich, nie rozwinie się elektromobilność, bo to one są niezbędne do budowania baterii dla pojazdów elektrycznych.

Zdaniem Filipa Staniłko – dyrektora w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, odpowiedzialnego za innowacje – recykling baterii, czyli odzyskiwanie z nich cennych metali ziem rzadkich, może stać się polską specjalnością, w ramach projektu bateryjnego UE! Jak wskazuje – “to globalna nisza, która z czasem się rozwinie”. Zdaniem przedstawiciela MPiT, Europa zostaje w tyle, jeśli chodzi o rozwój przemysłu bateryjnego, dlatego zrodził się pomysł stworzenia Europejskiej Inicjatywy Bateryjnej (European Battery Alliance), która ma zmniejszyć przewagę na rynku dostawców baterii spoza UE. W projekcie mają być też zaangażowane polskie firmy.

Baterie w autach elektrycznych. Inżynierowie pracują nad rewolucyjną metodą

Zgodnie z szacunkami MPiT, wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii w 2025 r. wyniesie ok. 250 mld euro. W dobie transformacji gospodarki w stronę elektromobilności i OZE, Europa nie może być zależna od kilku silnych dostawców baterii z Azji. Ministerstwo liczy, że polską specjalnością mógłby stać się własnie recykling baterii i ponowne wprowadzenie ich do obiegu. Jak podkreśla dyr. Staniłko – w ramach inicjatywy bateryjnej, Polska liczy na projekty z obszaru odzysku materiałowego wskazując też, że już dzisiaj w Polsce nie ma problemu z produkcją baterii, a jako kraj jesteśmy piątym największym producentem na świecie.

Auta elektryczne. Nowe rozwiązania mogą zwiększyć dwukrotnie ich zasięg

Środki na projekty w tym zakresie mają pochodzić z NCBR oraz z Funduszu Transportu Niskoemisyjnego, który jest narzędziem wprowadzania elektromobilności w Polsce. Projekt “bateryjny” zyskać ma taki status jak np. Wspólna Polityka Rolna czy Horyzont 2020; a liderami inicjatywy bateryjnej są Niemcy i Francja, do których dołączyły inne państwa UE, m.in.: Polska, Włochy, Belgia i Austria. Jak mówi MPiT, w projekcie nie mówi się o podejściu narodowym, bo mają to być wspólne przedsięwzięcia biznesowe i złożone z firm przynajmniej z dwóch krajów.

Baterie do samochodów elektrycznych z Dąbrowy Górniczej

Inicjatywa bateryjna ma być jednym z narzędzi europejskiej polityki przemysłowej – budowania europejskich championów w ramach międzynarodowych konsorcjów naukowo-przemysłowych. W ocenie Dyr. Staniłko, inicjatywa ta to “szansa dla firm, które znalazły się “w pułapce użytkowania starej, zmierzchającej technologii”.

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.