zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Rośnie popularność zielonego budownictwa

Strona główna > Archiwa wpisów > Rośnie popularność zielonego budownictwa

Data
Tagi

Popularność zielonego budownictwa w Polsce rośnie z roku na rok wśród inwestorów i najemców budynków. Wyrazem tego jest rosnąca liczba budynków, którym przyznano certyfikaty budownictwa ekologicznego.

Certyfikaty te przyznawane są budynkom, które spełniają bardzo określone wymagania zrównoważonego budownictwa. Popularyzacja wielokryteriowych ocen budownictwa ekologicznego oraz przyjaznego dla społeczeństwa pozwala w znaczący sposób ograniczyć emisję CO2, zużycie odnawialnych zasobów energii oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza czy też zdrowia i samopoczucia ludzi korzystających z certyfikowanych obiektów.

Od 2010 roku, kiedy to w Polsce pierwszy budynek otrzymał świadectwo w systemie LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) notuję się ciągły wzrost zarówno wydanych certyfikacji, których na obecną chwilę jest 437. Na podstawie danych z raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego wynika również, że w 2016 roku liczba budynków objętych certyfikacją wzrosła w naszym kraju do 328 obiektów co stanowiło wzrost o 32 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej.

– W Polsce liczba wydanych zaświadczeń przewyższa liczbę obiektów, które są nimi objęte. Jest to spowodowane tym, że niektóre projekty posiadają więcej niż jedno świadectwo budownictwa ekologicznego. Deweloperzy chcą by ich inwestycje posiadały ich kilka, a nasze produkty pomagają im w ich otrzymaniu – wyjaśnia Grzegorz Sołtys, dyrektor oddziału, Vetrotech Saint-Gobain International w Polsce.

Najwięcej certyfikowanych budynków w Polsce bo aż 99 proc. ogółu jest w systemach BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) które przyznawane są przez brytyjską instytucję Building Research Establishment oraz w amerykańskim LEED. Oba zaświadczenia potwierdzają, że zarówno nowe jak i już istniejące budowle spełniają rygorystyczne standardy społeczne oraz te dotyczące środowiska. W ich ramach poddany ocenie jest wpływ na otoczenie i użytkowników obiektu, a także proces budowy. Dodatkowo analizowany jest komfort ludzi wewnątrz oraz generowany pobór energii i wody, a także czy materiały budowlane, z których został zbudowane były ekologiczne. Instytucje sprawdzają również czy prowadzona jest segregacja odpadów oraz wywóz zanieczyszczeń, a nawet lokalizacje, zarządzanie i dojazd do nieruchomości.

Inwestorzy zdają sobie sprawę, że jakość budynków i komfort ich użytkowania, dzięki którym projekt inwestycji może otrzymać jeden z ekologicznych certyfikatów w znaczący sposób zwiększa ich wartość i renomę. W efekcie coraz częściej są skłonni stosować rozwiązana, które w pozytywny sposób wpływają na zdrowie i samopoczucie użytkowników obiektów, znacząco ograniczają zużycie energii czy też pochodzą z recyklingu.

Dynamiczny wzrost liczby obiektów (o 79), które otrzymały certyfikaty w przeciągu ostatniego roku świadczy o tym, że trend ten będzie coraz silniejszy wśród inwestorów i deweloperów. Posiadanie chociaż jednego zielonego świadectwa przez nowe budynku biurowe, hotele czy centra handlowe już w niedalekiej przyszłości będzie uważane za standard. Dlatego też, firmy oferujące produkty zrównoważonego budownictwa będą coraz popularniejsze zarówno dzięki swojej wysokiej jakości, a także pozytywnemu wpływowi na użytkowników certyfikowanych obiektów

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.