W czwartek 11 stycznia 2018r. Sejm przyjął oraz skierował do dalszych prac w Senacie projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Za przyjęciem ustawy głosowało 235 posłów, 165 było przeciw, 18 się wstrzymało. Nowe przepisy mają wspierać miedzy innymi rozwój rynku elektromobilności
Ministerstwo Energii, które przygotowało projekt, uzasadnia, że celem wprowadzenia w życie nowych przepisów jest stymulowanie rozwoju elektromobilności oraz zastosowania paliw alternatywnych w transporcie, w szczególności energii elektrycznej.
Resort podkreślał w uzasadnieniu projektu, że transport oparty o energię elektryczną jest nowym, szybko rozwijającym się trendem, który obejmuje coraz więcej krajów, a sam rynek elektromobilności pozwala na wykreowanie nowych rozwiązań oraz modeli biznesowych.
W ocenie ministerstwa projekt ustawy będzie impulsem do budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Jednym z ważnych elementów projektu jest określenie ścieżki rozwoju i budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz punktów tankowania gazu ziemnego.
Ustawa przewiduje między innymi wprowadzenie system zachęt; zakup osobowego samochodu elektrycznego ma być zwolniony z akcyzy, a przedsiębiorstwa uzyskają możliwość wyższego odpisu amortyzacyjnego z tytułu zużycia pojazdu elektrycznego. Ponadto do końca 2025 r. kierowcy samochodów elektrycznych będą mogli korzystać z tzw. buspasów. Ustawa zakłada też bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania dla samochodów napędzanych paliwem alternatywnym.
Przepisy ustawy zakładają też budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach miejskich, na obszarach gęsto zaludnionych oraz wzdłuż dróg należących do transeuropejskich korytarzy transportowych. Planuje się, że do końca 2020 r. sieć bazową stworzy 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania energią elektryczną o dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG rozmieszczonych w 32 aglomeracjach miejskich i na obszarach gęsto zaludnionych.
Ustawa przewiduje również możliwość wprowadzenia przez rady gmin stref czystego transportu, po których mogłyby się poruszać tylko pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi (energią elektryczną, gazem ziemnym). Wprowadzenie takich stref nie będzie obligatoryjne, ale może ułatwić samorządom walkę z zanieczyszczeniem powietrza w miastach. Za wjazd do strefy czystego transportu użytkownicy pojazdów samochodowych spalinowych będą ponosić opłaty. Opłaty te będą dochodem gminnym, a ich wysokość nie będzie mogła przekroczyć 30 zł dziennie.
W ustawie znalazły się także regulacje dotyczące wykorzystania dróg na potrzeby prac badawczych nad pojazdami autonomicznymi.
Po przyjęciu przez Sejm ustawa trafi do prac w Senacie.
Czytaj również:
2018 rok przełomowy dla rozwoju elektromobilności w Polsce
Kto w Polsce chce kupić samochód elektryczny?
Jakie auta elektryczne są dostępne w Polsce? Ile kosztują? Zobacz raport