Studenci Politechniki Wrocławskiej zwyciężyli w generalnej klasyfikacji lipcowego SmartMoto Challenge w Barcelonie, a ich koledzy a Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zajęli czwarte miejsce.
W zawodach wystartowało dwanaście pojazdów zaprojektowanych przez studentów z Rosji, Ukrainy, Hiszpanii i Polski. Motocykle ścigały się na torze Circuit de Catalunya w pobliżu Barcelony.
Członkowie Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych Politechniki Wrocławskiej zdobyli pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów, zwyciężając zarówno w konkurencjach dynamicznych, jak i statycznych. Konkurencje dynamiczne polegały na testach sprawnościowych i na przyspieszenie, a także wyścigu na torze asfaltowym na offroadowym, natomiast statyczne na ocenie planu sprzedaży prototypu oraz prezentacji biznesplanu i szczegółów technicznych pojazdu.
Zwycięski motocykl LEM Falcon waży 92 kg, zbudowano go m.in. z aluminium, karbonu i kewlaru. Moc jego silnika to 8 kW, a zasięg – 70 km. Może rozpędzić się maksymalnie do 130 km na godz. Ma trzy tryby jazdy – eko, szosowy i crossowy. Ładowanie baterii trwa około dwóch godzin. Posiada elektroniczną deskę rozdzielczą do wyświetlania prędkości, zasięgu i prędkości obrotowej kół, dane zapisuje też na karcie pamięci. W części przedniej motocykla zainstalowano kamerę, która umożliwia prowadzenie streamingu z jazdy LEM-a.
Studenci AGH okazali się najlepsi wśród debiutantów, wyróżniono również zastosowane w ich motocyklu rozwiązania mechaniczne i układ hamulcowy. Motocykl studentów AGH jest wyposażony w baterie o pojemności 2.6 kWh oraz silnik o mocy 8 kW. Silnik umieszczony w tylnym kole pozwolą uzyskać prędkości nawet do 120 km/h. Zmagazynowana w bateriach energia umożliwia jazdę do około 100 km na drodze utwardzonej. Konstrukcja pojazdu umożliwia także odzysk energii przy hamowaniu.