W poniedziałek Andrzej Duda podpisał ustawę o elektromobilności – poinformowała Kancelaria Prezydenta. Ustawa to krok w kierunku realizacji ambitnego planu rozwoju elektromobilności w Polsce. Zgodnie z ambitnymi założeniami premiera Mateusza Morawieckiego do 2025 roku po Polsce będzie jeździć milion aut elektrycznych.
Efektem tej ustawy ma być rozwój elektromobilności i zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, a w dłuższym efekcie zmniejszenie emisji CO2. Rozwojowi elektromobilności w Polsce ma pomóc m.in. stworzenie systemu zachęt do zakupu aut elektrycznych.
Co zmienia ustawa o elektromobilności?
Ustawa opracowana przez Ministerstwo Energii przewiduje szereg korzyści dla kierowców pojazdów elektrycznych, m.in. zwolnienie z akcyzy na zakup osobowych pojazdów elektrycznych i pojazdów napędzanych wodorem (a do dnia 1 stycznia 2021 r. również pojazdów osobowych hybrydowych, w których energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania), możliwość poruszania się pojazdów elektrycznych po pasach drogowych dla autobusów, dodatkowe miejsca parkingowe, podwyższenie stawek odpisów amortyzacyjnych oraz zwolnienie z niektórych opłat – czytamy w komunikacie.
ZOBACZ TAKŻE: Auta elektryczne w Europie. Kierunki rozwoju
Poza tym ustawa o elektromobilności daje też samorządom możliwość tworzenia stref czystego transportu. Wjazd do nich będą miały tylko auta o napędzie elektrycznym, wodorem i gazem ziemnym (ale pod pewnymi warunkami).
Dodatkowo ustawa przewiduje, że budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne (usytuowane w gminach o określonej wielkości) i związane z nimi stanowiska postojowe projektuje się i buduje, zapewniając moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy wskazanej w ustawie. Ustawa wprowadza obowiązek opracowania przez operatorów systemu dystrybucyjnego gazowego programu budowy stacji gazu ziemnego – czytamy dalej.
Jak pisał money.pl eksperci oceniają projekt ambiwalentnie. Z jednej strony wskazywali na korzyści z wprowadzenia tego typu przepisów, jednocześnie wytykając liczne błędy w ustawie.
CZYTAJ TAKŻE: Raport: „E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju”