zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Zielonogórska firma Ekoenergetyka przygotuje dla Stadtwerke München SWM nowoczesną infrastrukturę dla autobusów elektrycznych

Strona główna > Archiwa wpisów > Zielonogórska firma Ekoenergetyka przygotuje dla Stadtwerke München SWM nowoczesną infrastrukturę dla autobusów elektrycznych

Spółka dostarczy do stolicy Bawarii 56 stacji ładowania, które mogą być chłodzone cieczą

Zajezdnia autobusowa München–Moosach, mająca zarządzać mniej więcej 200 autobusami elektrycznymi, zostanie zbudowana przez niemieckiego operatora transportu publicznego. Kompleks budynków został nazwany Hybrid-M i mają się na niego składać podziemna hala zajezdni ze stanowiskami do ładowania, a także pomieszczenia biurowe na wyższych kondygnacjach.  56 stacji ładowania, gdzie każda z nich będzie miała 150 kW mocy, zostanie zainstalowanych przez firmę Ekoenergetyka-Polska. Energoelektronika ma być ochładzana cieczą. Dodatkowo ciepło, które wygeneruje się podczas ładowania autobusów, będzie wykorzystywane, aby ogrzewać budynek. Zielonogórska spółka podkreśla, że to jedyne takie rozwiązanie na całą Europę.

Kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

W zajezdni zostaną użyte złącza 200A typu CCS Combo 2. Kierowca użyje interfejsu do wybrania konkretnego stanowiska, dzięki któremu rozpocznie ładowanie autobusu. Złącze ma być automatycznie podawane z sufitowego zwijaka, dokładnie do miejsca postoju pojazdu. Ekoenergetyka-Polska w sprawie realizacji tego projektu postawiła na spółkę WISAG Elektrotechnik Bayern GmbH & Co. Jej zadaniem będzie dostawa i instalacja przewodów oraz zbudowanie sieci transformatorowej – innymi słowy spadnie na nią odpowiedzialność za elektryczną część przedsięwzięcia. Firmy pracowały ze sobą podczas realizacji projektu dla VHH Hamburg. Prace zostaną rozpoczęte w kwietniu przyszłego roku, a uruchomienie całej infrastruktury powinno zakończyć się do stycznia 2021. – Stacje ładowania nie tylko będą zaopatrywać w moc autobusy elektryczne, ale również staną się alternatywnym źródłem ogrzewania kompleksu Hybrid-M, co jest innowacyjnym rozwiązaniem, nawet w skali światowej. Cieszymy się, że coraz więcej operatorów podchodzi kompleksowo do elektryfikacji flot pojazdów, tworząc od podstaw infrastrukturę przystosowaną do obsługi autobusów elektrycznych – mówi wiceprezes zielonogórskiej firmy, Maciej Wojeński. Ekoenergetyka-Polska uczestniczy w rynku elektromobilności od 10 lat. Jest liderem pośród producentów infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W swojej karierze spółka dostarczyła do 60 miast w 11 krajach ponad 500 stacji ładowania, których łączna moc wynosi niemal 45 MW. Jej infrastruktura zasila pojazdy elektryczne m.in. we Francji, w Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Finlandii, Rosji, Singapurze i w Niemczech. Każdego dnia, podczas prawie 1100 cykli ładowań, zainstalowane stacje dostarczają do baterii pojazdów około 30 MWh energii elektrycznej. Stadtwerke München SWM to jedno z największych przedsiębiorstw komunalnych i usługowych na niemieckim rynku. Zajmuje się dostarczaniem dobrej dla klimatu energii na terenach miast i regionów. MVG, będąca jej spółką-córką, odpowiada za transport publiczny – głównie tramwaje, autobusy i metro. W 2015 roku przyjęli za cel zwiększenie produkcji energii odnawialnej do poziomu odpowiadającego całkowitemu zapotrzebowaniu generowanemu przez miasto Monachium. Chcą go osiągnąć najpóźniej w roku 2025. Na europejskim rynku energii odnawialnej SWM jest jednym z największych inwestorów. W naszym kraju o monachijskiej firmie można usłyszeć w przypadku projektu największej farmy wiatrowej w Polsce. Jest to wynikiem przeprowadzonej przez Urząd Regulacji Energetyki aukcji, która odbyła się w listopadzie ubiegłego roku.

Rozwój elektromobilności. Dlaczego bez miedzi się to nie uda?

Początkowo projektem farmy miała zająć się polska spółka należąca do niemieckiego dewelopera PNE. Firma zabezpieczyła wsparcie za pomocą 15-letnich gwarancji sprzedaży po cenie, którą zaoferowano podczas aukcji. Farma wiatrowa Jasna będzie miała moc 132 MW i ma powstać w województwie pomorskim, 40 km na południowy wschód od Gdańska. Ma zostać uruchomiona do końca 2020 roku. Zostanie zrobiona z 39 turbin Vestas V126 w dwóch wariantach: 3,3 MW oraz 3,45 MW, które będą posadowione na 117 lub 137 metrowych wieżach. W skali roku wszystkie mają produkować 420 GWh energii elektrycznej. Wynik ten odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię mniej więcej 170 tys. średniej wielkości gospodarstw domowych w stolicy Bawarii. Projekt farmy wiatrowej Jasna nie będzie pierwszą inwestycją Stadtwerke München na polskim rynku wiatrowym. Spółka posiada 1/3 udziałów u dewelopera EDP Europe, który wcześniej realizował w naszym kraju mniejsze projekty wiatrowe, np. zrealizowane w latach 2011–2014 Słupiec (4,8 MW), Koźmin (4,8 MW), Bielice (5 MW) oraz Czyżewo (6 MW).

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno