Deweloperzy i producenci samochodów przekonują mieszkańców nowych osiedli do aut elektrycznych. Kupno mieszkania zagwarantuje wynajem miejskiego e-samochodu za jedyne 390 zł miesięcznie. Polscy deweloperzy również przygotowują budynki do zarządzania mocą ładowania e-samochodów, montują ładowarki i rozwijają elektryczny carsharing.
Typowo miejskie auto elektryczne Renault ZOE (Clio na prąd) można wynająć na okres trzech lat za 390 zł miesięcznie (ok 90 euro/m-c). Taka oferta została przedstawiona kupującym domy i mieszkania na podparyskim osiedlu „Feel Wood” przez firmę deweloperską Kaufman & Broad oraz Renault. Biorąc pod uwagę tankowanie oraz ubezpieczenie pojazdów przez Francuzów, taka oferta wydaje się być bardzo korzystna – Renault ZOE wyceniany jest na około 160 tys. zł brutto. Oferta dewelopera i producenta samochodów obejmuje wynajem auta wraz z akumulatorem na 37 miesięcy, a opłata startowa wynosi 1 000 euro.
W celu ułatwienia ładowania elektryków, deweloper wyposażył garaże i miejsca parkingowe w punkty ładowania. Niestety, nieruchomość jest dość droga – cena domku o powierzchni 145 m2 wynosi 511 000 euro. Osiedle składa się z 20 mieszkań, 12 domów jednorodzinnych i będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne, zbiorniki na deszczówkę oraz kompostowniki. Elektryczne samochody mają ograniczyć hałas i spaliny.
Auta elektryczne dostępne w polskich apartamentowcach i biurowcach
W Polsce z kolei, pojawiają się rozwiązania w odpowiedzi na potrzeby centrów miast. W apartamentowcu Central House w Warszawie, budowanym przez firmę Okam, mieszkańcy będą mieli do dyspozycji własną wypożyczalnię rowerów i elektrycznych Renault Twizy – najmniejszych „elektryków” w portfolio francuskiego producenta.
Czytaj: Elektromobilność jako wielosektorowe sprzęgło infrastruktury
Trzy lata temu, Skanska uruchomiła usługę wynajmu większych aut elektrycznych na minuty w biurowcach. Adam Targowski – menadżer ds. zrównoważonego rozwoju w spółce biurowej Skanska, podkreśla, że dotychczas udostępniono dwa elektryczne samochody BMW i3 w Atrium 2 w Warszawie. Co ciekawe, osoby pracujące w budynku mogą bezpłatnie korzystać z systemu bazującego na użyciu aplikacji online. Pracownik uzyskuje dostęp do platformy rezerwacji samochodu, dzięki czemu może sprawdzić dostępność pojazdu i odpowiednio zaplanować swoją podróż. Dostęp do auta nie wymaga użycia kluczyka – wystarczy tylko smartfon.
Z kolei w Gdańsku, carsharing z flotą aut elektrycznych marki Volkswagen (model e-Golf) oraz Nissan (Leaf), przed dwoma laty uruchomił w biurowcu Olivia Business Centre Enspirion, czyli spółka-córka państwowej Energi.
Gniazdka i ładowarki w budynkach
Poza udostępnianiem aut elektrycznych, deweloperzy przygotowują także budynki do ładowania prywatnych e-samochodów. Wraz ze wzrostem popularności aut elektrycznych i liczby ich użytkowników, Skanska instaluje również szybsze ładowarki, nie tylko standardowe gniazdka. Deweloper stosuje ładowarki o mocy 11 kW usytuowane w ten sposób, aby można było ich używać na dwóch stanowiskach oraz gniazdka 230 V dedykowane pojedynczym miejscom. Zainstalowano również kilka szybkich ładowarek prądu stałego.
Zobacz też: Raport : “E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju”
Zdaniem Artura Łeszczyńskiego – koordynatora ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji w spółce mieszkaniowej Skanska, popularność pojazdów nisko i zeroemisyjnych nie jest jeszcze znacząca, a ładowarki e-samochodów użytkuje kilka procent klientów w nowych budynkach Skanski. Jednak, sytuacja pokazuje że to kierunek przyszłości, który wymuszać będą unijne wytyczne i ostatecznie także krajowe ustawodawstwo.
Z ubiegłorocznego zestawienia serwisu Domiporta.pl wynika, że osiedla wyposażone w infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych budują też Wawel Service, Angel Poland Group, Yareal Polska czy Budlex. Mają one powstać w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Olsztynie. Większość z nich powinna zostać oddana do użytku w przyszłym roku.
Sytuacja na rynkach zagranicznych
Najbliższa przyszłość, jaka czeka polskich deweloperów pokazują inwestycje realizowane w krajach nordyckich. Ukończony wkrótce kompleks mieszkaniowo-biurowy Tripla w Helsinkach, oprócz połączenia z dworcem kolejowym i autobusowym oraz metrem, będzie mieć 3,4 tys. miejsc postojowych dla rowerów i aż 400 miejsc parkingowych przygotowanych pod ładowarki dla aut elektrycznych. – Zgodnie z przepisami przynajmniej 10% stanowisk musi mieć możliwość ładowania aut z mocą 2,3 kW, a kolejnych 5% z dziesięciokrotnie większą mocą.
Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Polecamy: Pojazdy elektryczne w sieci inteligentnej Smart Grid