Wzrost wykorzystania energii z OZE i redukcja emisji to wyzwania także dla transformacji sektora transportu
W dostępnych publikacjach dot. elektromobilności główny nacisk kładziony jest na takie główne elementy jak: ładowarki, akumulatory, samochody elektryczne, zapominając bardzo często o transporcie szynowym, a w tym m.in. potencjale zasilania trakcji ze źródeł odnawialnych. W ramach realizacji celu w zakresie udziału OZE w transporcie na każdy rok określany jest Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), czyli minimalny udział paliw odnawialnych i biokomponentów w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym. Jak wynika z aktualnego projektu Polityki Energetycznej Państwa 2040 oraz ze Strategii zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 roku, jednym z elementów realizacji przywołanego celu stanowić powinny zmiany systemowe w transporcie. Co to oznacza w praktyce? Jak podkreślają eksperci, są to takie elementy jak: popularyzacja niskoemisyjnego transportu zbiorowego, realizacja potencjalnie zintegrowanych projektów zasilania trakcji ze źródeł odnawialnych, czy też wykorzystanie mechanizmu rekuperacji.
Kolej w Europie. Nadchodzi rewolucja w transporcie kolejowym
Z wyników badań prowadzonych przez Stowarzyszenie im. prof. Żmijewskiego w zakresie efektywności gospodarki, widać wyraźnie rosnącą świadomość konsumentów w zakresie ochrony środowiska i znaczenia redukcji tzw. „śladu węglowego”. Tak jak przedstawiano m.in. podczas ostatniej konferencji AREOPAG Energetyki Odnawialnej czy warsztatu eksperckiego dot. transformacji energetycznej organizowanych przez Stowarzyszenie, podstawą budowania przewagi konkurencyjnej w nadchodzących latach będzie m.in. dążenie przedsiębiorstw do osiągnięcia zero-emisyjności i oferowania produktów i usług opartych na energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Powyższe jest szczególnie istotne w sektorach, w których dobra konsumenckie czy usługi kierowane są do osób fizycznych, a więc między innymi w sektorze transportu kolejowego. Odnosząc się do uwarunkowań związanych z funkcjonowaniem sektora kolejowego warto podkreślić, że zgodnie z Dyrektywą RED II, w przypadku realizacji celu OZE w transporcie poprzez dostarczanie zielonej energii do transportu szynowego, udział odnawialnej energii elektrycznej stanowi wartość energetyczną pomnożoną przez 1,5. Co to oznacza? Zawarty w unijnej dyrektywie współczynnik korygujący stanowi dodatkowy, silny i ważny argument przemawiający za tym, by zmieniać miks energetyczny i dążyć do zeroemisyjności tego sektora. Podejście takie w sposób bezpośredni przekładać się będzie na bardziej efektywną realizację krajowych zobowiązań w zakresie udziału OZE w miksie energetycznym, jednocześnie budując przewagę konkurencyjną tego sektora, a tym samym wpisując się w krajowe dokumenty strategiczne. W powyższe założenia wpisuje się m.in. polski projekt “Zielona Kolej”, którego celem jest osiągnięcie 85 % energii z OZE w transporcie kolejowym już w 2030 roku, realizując tym europejskie trendy w tym zakresie.
Pociągi zasilane energią wiatrową
Należy podkreślić, że pomimo iż taka inicjatywa została zawiązana, z uwagi na wskazane powyżej czynniki oraz specyfikę tego sektora (dość rozległy system naczyń połączonych), konieczne włączanie jeszcze większej liczby podmiotów i szersza współpraca na rzecz transformacji tego sektora. Jak zaznacza Rafał Czaja ze Stowarzyszenia im. prof. Żmijewskiego, rola sektora transportu kolejowego i jego potencjał do realizacji celu OZE w transporcie nie został jeszcze wystarczająco uwzględniony w dokumentach strategicznych. Co więcej, istotnym wydaje się wykorzystanie potencjału sieci trakcyjnej, jaką dysponuje w Polsce sektor kolejowy do tego by optymalizować możliwości przyłączeniowe źródeł wytwórczych OZE do sieci, jako ważny element zrównoważonej transformacji energetycznej.