Kraków zakupi ok. 47 samochodów elektrycznych, które będą obsługiwane przez 39 stacji ładowania
Zgodnie z ustawą o elektromobliności i paliwach alternatywnych samorządy są zobligowane by od 2022 roku wymienić samochody i posiadać ok. 10 procent zeroemisyjnych pojazdów. Mimo to, jak podkreślają władze miasta, Kraków postanowił rozpocząć ten proces jak najszybciej. Jak podkreślają władze miasta, Kraków jest pionierem walki ze smogiem. Mieszkańcy Krakowa wymienili 45 tys. pieców węglowych. Miasto dba o flotę niskoemisyjną pojazdów komunikacji miejskiej – wszystkie jeżdżące po mieście autobusy spełniają co najmniej wysoką normę Euro 5. Zmiany w zakresie pojazdów osobowych miasto zaczyna od siebie – samochody zeroemisyjne sukcesywnie będą zastępować te spalinowe. Do końca roku 2024 będą stanowiły 30 procent floty Gminy Miejskiej Kraków – informuje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Pojazdy elektryczne w sieci elektroenergetycznej
Podczas przetargu wybrano samochody Hyundai Kona Electric. Na jednym ładowaniu mogą przejechać do 289 km. Pojazdy w ramach usługi długoterminowego wynajmu dostarczyła firma Arval Service Lease Polska. Krakowski Holding Komunalny został liderem grupy zakupowej. Została przyjęta formuła trzyletnia, a przyjęty okres jest optymalny ze względu na dynamiczne tempo rozwoju technologii napędów pojazdów elektrycznych oraz zwiększającej się stale oferty rynkowej. W postępowaniu przetargowym KHK S.A. nie tylko wyłoniło dostawcę wynajmu pojazdów, ale również 39 wewnętrznych stacji ładowania dla jednostek wchodzących w skład grupy zakupowej. Jej zadaniem będzie zamontowanie 39 dwustanowiskowych stacji ładowania AC. Moc ładowania każdej z nich będzie wynosić po 22 kW. Na terenie krakowskiej spalarni istnieje już stacja ładowania, która jest zasilana energią wytworzoną przez moduły fotowoltaiczne.
Więcej pojazdów elektrycznych – elementy do rozważenia przez decydentów politycznych i rola miedzi
Następujące jednostki pozyskały zeroemisyjne pojazdy osobowe w ramach grupy zakupowej, której liderem jest KHK S.A.: Urząd Miasta Krakowa, Straż Miejska Miasta Krakowa, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego, Zarząd Budynków Komunalnych, Zarząd Zieleni Miejskiej, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Zarząd Cmentarzy Komunalnych, Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Fundacja Miejski Park i Ogród Zoologiczny, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr. 3, Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych oraz spółki miejskie MPWiK S.A., MPEC S.A., MPK S.A., MI sp. z.o.o oraz KHK S.A. Poza grupą jest MPO SP. Z o.o., co jest wynikiem specyficznych, skomplikowanych wymogów technicznych użytkowanych pojazdów.