zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Pojazdy elektryczne w sieci elektroenergetycznej

Strona główna > Wszystkie publikacje > Efektywność energetyczna > Pojazdy elektryczne w sieci elektroenergetycznej

Samochody elektryczne korzystają z sieci elektroenergetycznej w celu ładowania wewnętrznych akumulatorów (tryb pracy G2V). Istnieje również możliwość przepływu energii w odwrotnym kierunku – z baterii pojazdu do sieci elektroenergetycznej (V2G). Uwzględniając obie możliwości współpracy samochodu z siecią, e-pojazd może być traktowany jako mobilny magazyn energii. 

Potencjał zastosowania e-pojazdów jako magazynów ocenia się wysoko, ze względu na sposób ich używania – samochody większość czasu stoją zaparkowane. Odpowiednie sterowanie procesami rozładowania i ładowania baterii trakcyjnych daje możliwość przesunięcia obciążenia sieci (load shifting).

Wyzwania integracji e-samochodów w sieci

  • globalnie spójna infrastruktura ładowania (interoperacyjność),
  • bazowanie na istniejących standardach,
  • zaangażowanie w europejską i międzynarodową standaryzację.

Przykłady pojazdów z napędem elektrycznym

E-samochód e-Golf VII

Czytaj: Auta elektryczne w Polsce. Co najbardziej wstrzymuje ich rozwój?

Hybryda plug-in A3 eTron

E-samochód i MiEV

Hybryda plug-in Toyota Prius lI

Zobacz też: Polska miedź napędza elektromobilność 

Baterie i proces ładowania

Od początków elektromobilności (1980 rok), znane są akumulatory kwasowo-ołowiowe. Później, ok. roku 2000 pojawiły się baterie NiCd, a następnie NiMH oraz wysokotemperaturowe Na-NiCl (Zebra battery). W 2010 zaczęto stosować baterie litowe, m. in. litowo polimerowe, litowo­ żelazowo-fosforanowe.

Baterie ocenia się na podstawie określonych kryteriów: gęstość energii, gęstość mocy, czas życia, koszt, wytrzymałość temperaturowa oraz bezpieczeństwo.

Ważność kryteriów dla akumulatorów pojazdów elektrycznych 

Stan naładowania baterii State-of-Charge (SoC)

  • Pozostała pojemność znormalizowana względem pojemności całkowitej (0-1 lub 0-100%),
  • Pośrednio pokazuje pozostały czas ładowania i zakres,
  • Istnieje wiele metod określania SoC (licznik Coulomba, modele napięcia obwodu otwartego).

Stan zdrowia baterii State-of-health (SoH)

  • Stosunek pojemności zmierzonej i znamionowej,
  • Wartość graniczna 80% (lub 60, 70%),
  • Wartość graniczna odpowiada końcowi cyklu życia.

Samorozładowanie

  • Czasowo zależna utrata ładunku nieużywanej baterii,
  • Może uszkodzić ogniwo.

Samorozładowanie występuje z powodu stałego podłączenia odbiorników (np. BMS – system zarządzania baterią), zwarć zewnętrznych lub innych niepożądanych reakcji.

Polecamy: Przyszłość elektromobilności – transport publiczny i pojazdy specjalnego przeznaczenia

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.