Jak wskazuje raport Sweden Energy Agency, najbardziej popularne akumulatory wykorzystywane w magazynowaniu energii, tj. baterie litowo – jonowe są znacznie szerzej poddawane procesowi recyklingu niż się o tym powszechnie mówi.
Jak wskazuje portal BiznesAlert, w obecnych czasach baterie litowo – jonowe wykorzystywane są na szeroką skalę. Instaluje się je w przenośnych urządzeniach, np. smartfonach, stanowią źródło energii w samochodach elektrycznych czy też używane są do budowy dużych, samodzielnych magazynów energii, współpracujących z systemem elektroenergetycznym. Częstym zarzutem kierowanym w stronę tych baterii jest ich wątpliwe, powtórne wykorzystanie oraz konieczność utylizacji po zużyciu się.
Tesla opracowuje recykling baterii w obiegu zamkniętym
Badania wykazały, że zaledwie 5 procent wszystkich baterii litowo – jonowych na świecie jest poddawanych recyklingowi, tą wartość podano w raporcie Friends of the Earth, wydanym 9 lat temu. Według nowego raportu Szwedzkiej Agencji Energii, spośród wszystkich baterii litowo-jonowych poddawanych obecnie recyklingowi, ponad 70 procent z nich jest przetwarzanych w Chinach i Korei Południowej, przy wysokim poziomie odzysku materiałów. Azjatyckie firmy skupują baterie z całego świata, oferując atrakcyjne ceny.
Recykling baterii polską specjalnością?
W raporcie wskazano również, że na całym świecie przeprowadzono ponad 300 badań w zakresie oddzielania materiałów w zużytych bateriach i ponownego wytwarzania materiałów katodowych lub ich prekursorów. W 70% z nich zgodnie stwierdzono, że „wszystkie materiały aktywne, w tym lit, mogą być poddawane recyklingowi z wysoką wydajnością”. Warto jednak zaznaczyć, że z racji istnienia kilku rodzajów baterii litowo – jonowych, związanych z różną budową katody (np. LCO – tlenek kobaltu(III) litu), nie wszystkie zostały równo przeanalizowane.