zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Tesla opracowuje recykling baterii w obiegu zamkniętym

Strona główna > Wszystkie publikacje > Elektromobilność > Tesla opracowuje recykling baterii w obiegu zamkniętym

Tesla opublikowała raport na temat zrównoważonego rozwoju, w którym producent samochodów elektrycznych opisuje również swoje podejście do recyklingu akumulatorów. Tesla współpracuje dotychczas z zewnętrznymi firmami zajmującymi się recyklingiem, ale mówi, że jest to tylko tymczasowe rozwiązanie.

Z raportu Tesli wynika, że firma opracowuje “unikalny system recyklingu baterii” w fabryce Gigafactory 1, aby zmaksymalizować odzysk krytycznych minerałów. Według Tesli, producent pojazdów elektrycznych dąży do odzyskania wszystkich tych materiałów w sposób, który pozwala na produkcję nowych baterii i oczekuje “znaczących oszczędności” w dłuższej perspektywie czasowej.

Szczegółowe informacje zawarte są w sprawozdaniu z oceny skutków: “W fabryce Gigafactory 1, Tesla opracowuje unikalny system recyklingu baterii, który będzie przetwarzał zarówno złom z produkcji baterii, jak i baterie wycofane z eksploatacji. Dzięki temu systemowi, odzyskiwanie krytycznych minerałów, takich jak lit i kobalt, zostanie zmaksymalizowane wraz z odzyskiwaniem wszystkich metali używanych w ogniwach baterii, takich jak miedź, aluminium i stal. Wszystkie te materiały będą odzyskiwane w formach zoptymalizowanych pod kątem produkcji nowych materiałów na baterie”.

CZYTAJ: Auta elektryczne. Wpływ na transport oraz zmniejszenie emisji CO2. 

Różni się to od podejścia polegającego na wykorzystywaniu starych akumulatorów do ponownego wykorzystania. W sytuacji, gdy Tesla chce zbudować nowe baterie z poprzednio zużytych metali w obiegu zamkniętym, tylko w jaki sposób. Wcześniej sugerowany związek z założonym przez Tesla CTO JB Straubel zakładem recyklingu Redwood Materials pozostaje niepotwierdzony.

Producent samochodów elektrycznych nie jest oczywiście osamotniony w tym podejściu. Volkswagen, na przykład, obecnie buduje zakład recyklingu surowców w mieście Salzgitter. Od 2020 roku zakład ma wyprodukować 1.200 ton surowca rocznie, co wystarczy na około 3.000 baterii z potencjałem zwiększenia wydajności. Gracze z powiązanych gałęzi przemysłu zaczęli również zajmować się odzyskiwaniem materiałów – Fortum z Finlandii stwierdziło, że wskaźnik odzysku wynosi 80% przy użyciu procesu opracowanego przez Crisolteq.

ZOBACZ TAKŻE: Elektromobilność jako wielosektorowe sprzęgło infrastruktury

Recykling opiera się na procesie hydrometalurgicznym, który najpierw oddziela tworzywa sztuczne, aluminium i miedź, a następnie odzyskuje kobalt, mangan, nikiel i lit. Materiały są następnie zwracane do producentów baterii w celu ponownego wykorzystania w produkcji nowych baterii.

Więcej przykładów recyklingu baterii można znaleźć w oryginalnym „Sprawozdaniu na temat oddziaływania Tesli” – TESLA Impact Report

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno