Na stronie internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) pojawił się raport „Koncepcja zmian regulacji wspierających rozwój energetyki prosumenckiej”.
W raporcie wskazano rekomendacje dalszych zmian przepisów i regulacji w zakresie energetyki prosumenckiej. Niektóre z nich zostały już częściowo zawarte w nowelizacji ustawy o OZE, która obowiązuje od 29 sierpnia 2019 roku.
Nowa propozycja to zwiększenie opustu do 1:1 oraz wprowadzenie tzw. “wirtualnego prosumenta”. Ma to umożliwić rozwój modelu prosumenckiego podmiotom, które nie mają dostępu do wystarczającej powierzchni w celu budowy własnego źródła OZE, m.in. spółdzielniom i wspólnotom mieszkaniowym, budynkom wielorodzinnym, biurowcom, osiedlom segmentów z małymi dachami czy grupom podmiotów, z których jeden posiada dużą powierzchnię i jest w stanie się nią podzielić z sąsiadami.
Proponowany mechanizm zakłada wspólne rozliczanie energii wyprodukowanej przez grupę co najmniej dwóch prosumentów, mającą jedną instalację OZE. Podstawą rozliczeń miałaby być umowa międzyprosumencka, regulująca działanie wirtualnego prosumenta. Zgodnie z zaproponowanymi rozwiązaniami w Raporcie – system opustów ma być dostępny dla prosumentów rozliczanych na podstawie zarówno umowy kompleksowej oraz umów rozdzielonych.
Przewidziano przy tym dwie możliwości dla prosumentów. Pierwsza ma bydla prosumentów z wysokim współczynnikiem autokonsumpcji. W tym przypadku przewidziano opust 1:1 na opłacie za energię czynną, ale brak opustu na opłatach dystrybucyjnych oraz brak zaproponowanej tzw. prosumenckiej opłaty stałej za moc.
Drugą opcją dla prosumentów wprowadzających do sieci spore ilości energii w stosunku do swojego zapotrzebowania, przewidziano opust 1:1 na energii i dystrybucji, ale dodatkowo opłatę stałą za moc.
Najważniejszeym efektem usprawnień systemu nad którym pracuje MPIT będie niewątpliwie większa liczba podmiotów, która będzie mogła skorzystać z systemu wsparcia prosumentów (m.in. spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, szkoły, JST).